Na torach 785 mm i nie tylko...

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe Oberschlesischen Schmalspurbahnen Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Website (C) 1997-2007 Jakub Halor


W sezonie letnim od 18 czerwca do 10 września 2023 pociągi wąskotorowe kursują w soboty, niedziele i święta. Odjazdy z Bytomia w kierunku Miasteczka Śląskiego przez Tarnowskie Góry 9:00, 12:00, 16:00, kursy powrotne z Miasteczka Śląskiego do Bytomia 10:40, 13:40, 17:40. W niedziele dodatkowe kursy z lokomotywą parową "Ryś" - sprawdź rozkład jazdy!

Aktualności Rozkład jazdy Historia GKW Tabor GKW Fotogalerie Wydawnictwa Dojazd, mapy Dalsze strony Kolej parkowa Linki, podziękowania
    Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW) od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm połączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Ten sam rozstaw szyn miały zakładowe koleje technologiczne dysponujące specjalizowanym taborem. Przez ponad 100 lat górnośląska "rosbanka" zwiększała przewozy i była dochodowa. Pod koniec XX wieku załamaniu uległa gospodarka regionu, oparta na przemyśle ciężkim. Zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wszystkich wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały dużą część rozległej sieci i majątku. W 2002 roku rolę głównego właściciela GKW przejmuje samorząd miasta Bytom, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostaje Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

    Pociągi kursują w sezonie regularną
linią turystyczną Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko Śląskie. Dogodne połączenie centrów górnośląskich miast z miejscami atrakcyjnymi turystycznie zapewniają przystanki ulokowane obok Dolomitów Sportowej Doliny w Bytomiu-Suchej Górze, Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych i Sztolni w Tarnowskich Górach-Reptach i Zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Stacja Bytom Karb Wąskotorowy z lokomotywownią stanowi zaplecze techniczne GKW. XIX-wieczne warsztaty naprawcze kolei wąskotorowych w Bytomiu-Rozbarku są unikalnym w skali światowej zespołem zabytków techniki.
   
    Z dawnej kolei lokalnej Gliwice Trynek-Racibórz, mimo objęcia ochroną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, ocalała jedynie zabytkowa stacja w
Rudach wraz z przyległymi krótkimi odcinkami, na których prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny.
   
   
Kolej parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie podlega obecnie przebudowie z rozstawu 900 mm na rozstaw 785 mm, co może umożliwić w przyszłości bezpośrednie powiązanie z GKW.

 
Aktualności ] Rozkład jazdy ] Historia GKW ] Tabor GKW ] Fotogalerie ] Wydawnictwa ] Dojazd, mapy ] Dalsze strony ] Kolej parkowa ] Linki, podziękowania ]

Google
 
Web www.gkw.pl
Ostatnia aktualizacja: 23-07-05. Uwagi proszę kierować do autora