Poniższe wydawnictwa dostępne
są:
- w siedzibie Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (lokomotywownia
Bytom Karb Wąsk.)
- na giełdzie hobbystycznej Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Katowicach przy
ul. Dworcowej w każdą pierwszą niedzielę miesiąca w godzinach 9:00-12:00
- w sprzedaży wysyłkowej - zamówienia proszę kierować na adres gkw@cn.com.pl.
Wydawnictwa
poświęcone
Górnośląskim Kolejom Wąskotorowym
Kartki
pocztowe - seria "150 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych"
 |
Krzysztof Soida, Jakub
Halor "Górnośląskie Koleje Wąskotorowe - 150 lat". Stron 16 +
mapka, pełny kolor. Bytom 2003. Cena 5 zł (dodruk)
Okolicznościowa
broszurka w formacie A5 została wydana z okazji uroczystości 150-lecia
GKW we wrześniu 2003 roku. Zawiera ona opowiedzianą w skrócie historię
najstarszej z czynnych w Polsce kolei wąskotorowych, ilustrowaną
wieloma zdjęciami archiwalnymi i współczesnymi. W drugiej części
książeczki znajdziemy krótki opis linii Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko
Śląskie którą kursują planowo pociągi turystyczne, wraz z
propozycjami ciekawych wycieczek do okolicznych atrakcji turystycznych. Podróż
ułatwi mapka okolicy z zaznaczonymi szlakami pieszymi i rowerowymi. Książeczkę
zamyka kalendarium. |
 |
"Materiały I-go
Ogólnopolskiego Seminarium poświęconego kolejom wąskotorowym zorganizowanego
w ramach jubileuszu 150-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych". Stron
44, cz-b, 4 strony okładki kolor. Bytom 2003. Cena 12 zł (dodruk)
Broszura
zawiera pełne teksty referatów nadesłanych na jubileuszowe
seminarium, które towarzyszyło uroczystościom 150-lecia GKW we wrześniu
2003 roku. W książeczce zamieszczono również obszerny zapis
dyskusji poseminaryjnej, w której brali udział przedstawiciele
lokalnych władz miejskich, członkowie klubów miłosników kolejnictwa
z całej Polski, a także przedstawiciele środowisk zajmujących się
turystyką i ochroną zabytków techniki. Broszura zawiera kilkadziesiąt
zdjęć czarno-białych i kolorowych. |
 |
Krzysztof Soida "Koleje wąskotorowe na Górnym
Śląsku", Tom I, część 1 i 2. Stron 181 + aneksy + 117 map i planów.
"Śląsk" 1996. Cena 40 zł.
Pierwszy tom
wielkiej monografii kolei wąskotorowych Górnego Śląska
pojawił się w księgarniach w 1997 roku. W kartonowym futerale znajdujemy pięknie
wydany album w
formacie A4 oraz osobną okładkę zawierającą mapy wąskotorowych szlaków
kolejowych i dokładne plany kilkuset stacji oraz bocznic wąskotorowych w postaci dużych
arkuszy. Autor dołączył także szereg map dużych sieci zakładowych, m.in.
koncernu Giesche rozciągającej się od Szopienic po Giszowiec. Album zawiera
rys historyczny górnośląskiego przemysłu oraz
obszerną historię powstania i rozwoju publicznych kolei wąskotorowych Górnego
Śląska, a także opisy historyczne wybranych zakładowych
kolei wąskotorowych. W książce znajdziemy nie tylko opisy górnośląskich wąskotorówek
publicznych i przemysłowych lecz także parkowych. Osobne rozdziały poświęcono
sieci międzymiastowej tramwajów wąskotorowych, a takżę tramwajom bielskim i
kolei lokalnej Chybie-Strumień. Wiele
kolorowych i czarnobiałych ilustracji urozmaica nienaganną merytorycznie
warstwę tekstową. Książka zawiera również
obszerne streszczenie w języku niemieckim oraz podwójne, polskie i niemieckie
opisy zdjęć, map i tabel, tablice miar pruskich, fragmenty historycznych
przepisów kolejowych i wiele innych faktów i ciekawostek.
|
|
Krzysztof Soida "Koleje wąskotorowe na Górnym
Śląsku", Tom II, część 1 i 2. Stron 368 + 108 rysunków, ponadto
liczne ilustracje w tekście. "Apland" 2001. Cena 80 zł.
W lipcu 2001 roku, jako trzeci z kolei ukazał się tom drugi monografii. Podtytuł
"technika kolei wąskotorowych" tłumaczy wszystko - księga ta jest
kompendium wiedzy o pojazdach trakcyjnych, wagonach, technice prowadzenia ruchu,
sygnalizacji, wreszcie konstrukcji budynków i budowli wąskotorowych kolei górnośląskich. Konwencja znana z tomu I - kartonowy futerał
mieści przepięknie oprawiony album stanowiący podstawową część
opracowania oraz - jako załącznik - okładkę zawierającą rysunki techniczne
budynków, taboru itp. Statystycy znajdą tu prawdziwą
gratkę - wykazy taboru użytkowanego zarówno przez PKP, jak i przez dziesiątki
wielkich zakładów górnośląskich. Zgodnie z misją serii podpisy w
tablicach i pod fotografiami przetłumaczone są również
na język niemiecki, a książka zawiera streszczenie w tym języku.
|
 |
Krzysztof Soida "Koleje wąskotorowe na Górnym
Śląsku", Tom III. Stron 476. Fotografii 736 (cz-b i kolorowe).
"EMI-PRESS" 1999. Cena 80 zł. Nakład wyczerpany
Trzeci tom legendarnej już monografii kolei wąskotorowych Górnego Śląska
pojawił się w księgarniach na Gwiazdkę 1999 roku i jest kontynuacją wspaniałej
serii. Ogromny, pięknie wydany album w formacie A4 zawiera setki
niepublikowanych dotąd zdjęć dokumentujących historię górnośląskich kolei
wąskotorowych. Materiał fotograficzny prezentuje koleje przemysłowe, szlaki Górnośląskich
Kolei Wąskotorowych, kolej parkową. Podrozdziały tej imponującej kolekcji
obejmują parowozy, spalinowe i pomocnicze pojazdy trakcyjne GKW, elektrowozy, spalinowe lokomotywy zakładowe, kopalniane lokomotywy dołowe,
pojazdy szynowe WPKiW, wagony GKW, podzespoły i wyposażenie, wagony kolei zakładowych,
nawierzchnię kolejową, urządzenia zabezpieczenia ruchu i sieć trakcyjną i
budowle inżynierskie. Ostatni rozdział jest poświęcony górnośląskim
tramwajom, które przez ponad pół wieku poruszały się po torach o
analogicznym do sieci kolejowej prześwicie 785mm. Książka opatrzona jest wstępem,
zgodnie z misją serii wstęp i podpisy pod fotografiami przetłumaczone są również
na język niemiecki.
Nakład wyczerpany. |
 |
Krzysztof Soida "Kolej Gliwice
Trynek-Rudy-Racibórz". Stron 92, ilustracji i zdjęć 86. EMI-PRESS 1998.
Cena 29 zł.
Zgrabna, ale
znakomicie wydana książka (twarda okładka) stanowi kompendium wiedzy o tej historycznie zupełnie odmiennej od
reszty wąskotorowych kolei górnośląskich linii, mającej za to wiele wspólnego z... górnośląskimi
tramwajami. Po wojnie wcielona w sieć publiczną PKP linia stała się
elementem górnośląskiego systemu szeroko opisanego w poprzedniej, dużej
monografii. W książce znajdujemy wiele unikatowych, pierwszy raz publikowanych
zdjęć, pełne dane techniczne rozmaitego taboru używanego na tej linii, plany
i zdjęcia wszystkich stacji, profile linii, a nawet plany modelarskie lokomotyw
i wagonów. Książka zawiera również obszerne streszczenie w języku
niemieckim oraz podwójne, polskie i niemieckie opisy zdjęć.
Nakład
wyczerpany.
|
 |
Michał Jerczyński,
Stanisław Koziarski "150 lat kolei na Śląsku". Stron 264, ilustracji i zdjęć
193 (cz-b). Instytut Śląski Opole-Wrocław 1992.
Cena 40 zł
Podstawowa
pozycja w bibliotece każdego entuzjasty kolejnictwa na Śląsku i w przyległych
regionach. Autorzy wydali pierwszą wartościową polską monografię rozwoju
kolei na Śląsku. Najobszerniejszy, pierwszy rozdział poświęcono historii
kolejnictwa do 1918 roku - w tym czasie powstała zarówno główna sieć
kolejowa, jak i rozwinęła się sieć kolei prywatnych. Drugi rozdział
obejmuje rozbudowę sieci na Śląsku w okresie międzywojennym i podczas II
Wojny Światowej, w trzecim rozdziale opisana jest historia powojenna. Ostatni
rozdział poświęcono kolejom wąskotorowym i przemysłowym. Książka zawiera
także tabelaryczny aneks, indeks nazw stacji i przystanków z tłumaczeniem
nazw niemieckich. Spis treści i objaśnienia do licznych ilustracji zostały
przetłumaczone także na język niemiecki.
|
 |
W
numerach 4/2001 i
2-3/2004 magazynu "Koleje Małe i Duże" ukazały się
obszerne artykuły autora poświęcone ostatnim pociągom towarowym na GKW
oraz obchodom 150-lecia tej najstarszej nieprzerwanie czynnej kolei
wąskotorowej na świecie. Zachęcam
także do lektury wcześniejszych numerów magazynu (1/2001 i
3/2001), gdzie opublikowano
artykuły poświęcone historii wąskotorowych parowozów górnośląskich,
zawierające dziesiątki niepublikowanych wcześniej fotografii.
Zamówienia proszę kierować na adres:
APLAND, 40-525 Katowice, ul.Kosciuszki 182, tel (32) 209 04 23,
fax (32) 257 26 06 |
KOLEJE DAWNIEJ I DZIŚ |
W
numerach 3/2004 i
5/2005 magazynu "Koleje Dawniej i Dziś" ukazały się
obszerne artykuły Krzysztofa Soidy poświęcone kolejom wąskotorowym
Górnego Śląska.
Zamówienia proszę kierować na adres:
www.mirage-hobby.com.pl |

Kartki
pocztowe - seria "150 lat Górnośląskich Kolei Wąskotorowych" -
cena 1 zł/sztukę, 8 zł/cała seria
 |
 |
K1. Bocznica kolei wąskotorowej w
kopalni "Centrum" w Bytomiu. |
K2. T.Suchorolski, stacja Bytom
Karb Wąsk. 29.07.1977 |
 |
 |
K3. T.Suchorolski, Parowóz
Tw47-2554. 23.08.1971 |
K4. J.Kufa, Lxd2-372 z pociągiem
turystycznym, Miasteczko Śl. 30.06.2002 |
 |
 |
K5. J.Kufa, Lxd2-372 z pociągiem
turystycznym na szlaku. 30.06.2002 |
K6. J.Halor, pociąg towarowy na
szlaku Pole Pn.-Maciejkowice. 11.05.2001 |
 |
 |
K7. J.Kufa, Pociąg turystyczny
zimą na przystanku Bytom Wąsk. 23.02.2003 |
K8. J.Kufa, Pociąg turystyczny na
tle wyrobiska kopalni dolomitu "Bobrowniki" |

|