|
|
Lokomotywa Lxd2-365
odbiera ładowny skład ze stacji Bytków (Siemianowice). Foto:
J.Halor 30.01.1998 |
Lxd2-352
wyciąga ładowny skład z bocznicy KWK Centrum na stację Bytom Karb Wąsk. Foto: J.Halor 2.02.1998 |
|
|
Lxd2-362 manewruje przy załadunku
pod rampą kopalni Siemianowice. W latach 80-tych XX wieku kopalnia
posiadała lokomotywy WLs-150 i
WLs-180 i prowadziła samodzielny załadunek. Foto J.Halor
2.02.1998 |
Portret lokomotywy Lxd2-362. Foto J.Halor 2.02.1998 |
|
|
Elektrownia
Chorzów wykorzystuje ostatnie posiadane lokomotywy WLs-150 do manewrów
przy rozładunku
dostarczanych przez PKP składów oraz do transportu popiołów na własnej
sieci. Foto J.Halor 10.02.1998 |
Lxd2-369 na stacji Bytków
w Siemianowicach. Zatrzymujący się na chwilę pod semaforem pociąg
oblega grupka stosunkowo mało szkodliwych "detalistów" - lokalnych
zbieraczy węgla z wagonów...
Foto J.Halor 11.03.1998. |
|
|
Lxd2-369 na stacji Bytków. Foto J.Halor
11.03.1998 |
Lxd2-369 dostała zielone światło do
odjazdu w kierunku Maciejkowic.
Foto J.Halor 11.03.1998. |
|
|
Lxd2-369
z ładownym pociągiem zbliża się do elektrowni Chorzów. W tle wykop
linii normalnotorowej Chorzów Miasto-Chorzów Stary. Foto
J.Halor 11.03.1998 |
TPociąg wjeżdża
na bocznicę Elektrowni Chorzów. W tle wieża wyciągowa nieczynnej już
KWK Prezydent, dokąd jeszcze kilka lat wcześniej docierał także wąski tor.
Foto J.Halor 11.03.1998. |
|
|
Lokomotywa
luzem pełną prędkością powraca aby zabrać następny ładowny skład z
kopalnianej bocznicy. W tle ruiny wyburzanej Huty "Kościuszko"
w Chorzowie, dawnej chluby Królestwa Pruskiego: Królewskiej Huty. Obok
szlaku wąskotorowego normalny tor nieczynnej bocznicy do kopalni
Prezydent. Foto J.Halor
11.03.1998 |
Lxd2-369
na stacji Maciejkowice (Chorzów). Jest to największa stacja wąskotorowa
w Polsce przystosowana do obsługi ponad 200 składów dziennie. W 1998
obsługuje już zaledwie kilka, kilkanaście pociągów dziennie.
Foto J.Halor 11.03.1998. |
|
|
Lxd2
samotnie pędzi pośród stawów "Doliny Górnika" w Chorzowie - rezerwatu
"Żabie Doły" w samym
centrum tak zmienionego przez przemysł Górnego Śląska.
Dawny dwutorowy szlak do Rozbarku w tym czasie jest już rozdzielony -
tor południowy prowadzi w kierunku Chorzowa Przeładowni i dalej - stacji
Bytom Karb Wąsk., tor północny zaś wiedzie do warsztatów naprawczych w
Rozbarku. Foto J.Halor 11.03.1998 |
Jedyny
w Polsce dwutorowy odcinek na kolejach wąskotorowych Maciejkowice-Pole Pn. przypomina o czasach,
gdy pociągi wąskotorowe na Górnym Śląsku wykonywały ogromną pracę
przewozową dochodzącą do 20 tysięcy ton ładunków dziennie. .
Foto J.Halor 11.03.1998. |
|
|
Jeszcze
jeden chorzowski wąskotorowy krajobraz.
Foto J.Halor 11.03.1998 |
Lxd2-366
z pociągiem specjalnym zorganizowanym przez SMK Katowice na tle elektrowni Szombierki.
. Foto J.Halor 15.05.1998. |
|
|
Portret Lxd2-366
na peronie przystanku Bytom Wask. położonego tuż obok hali dworca głównego
w Bytomiu. Foto J.Halor
15.05.1998 |
Lxd2-366
z pociągiem specjalnym na stacji Chorzów Przeładownia wykorzystywanej obecnie
jako mijanka. W tle Łagiewniki.
Foto J.Halor 15.05.1998. |
|
|
Kolejny krajobraz z
malowniczego szlaku Pole Pn.-Maciejkowice.
Foto J.Halor 15.05.1998 |
Lxd2-366 na tle zabodowań
KWK Siemianowice.
Foto J.Halor 15.05.1998. |
|
|
I jeszcze
jeden krajobraz z "Żabich Dołów".
Foto J.Halor 15.05.1998 |
Lxd2-364 i Lxd2-372 z
salonką Asxh na stacji Maciejkowice. Lokomotywy przyjechały z warsztatów
naprawczych w Bytomiu-Rozbarku i kierują się do Bytomia Karbia, gdzie
będą pracowały przy pociągach turystycznych. Foto J.Halor
15.05.1998. |
|
|
Letni pociąg turystyczny na stacji Miasteczko Śląskie ma aż 14
wagonów, ale to i tak za mało, aby przewieźć wszystkich chętnych w
upalne letnie weekendy znad zalewu Chechło-Nakło do Bytomia w komforcie.
W takie dni pociagi musiałyby kursować co godzinę. Foto J.Halor
15.06.1998 |
Pociąg
turystyczny wjeżdża na stacje Bytom Karb Wąskotorowy. W tle wieża
wodna. Niestety, frekwencja ściśle uzależniona jest od pogody i w szary
dzień pociąg wiezie niewielu pasażerów. Foto J.Halor
2.07.1998. |
|
|
Lxd2-372,
Lyd1-308, Zaplecze warsztatów naprawczych, Bytom- Rozbark, maj 1999 |
Na odcinku
Bytom Karb Wąsk.-Bytom Wąsk. pociąg turystyczny prowadzony jest dwoma
lokomotywami (tylko jedna z nich pracuje) ze względu na brak toru
objazdowego na przystanku Bytom Wąsk., gdzie niemożliwa jest zmiana
czoła pociągu. Niestety, zabieg ten wymaga zatrudniania każdorazowo
dwóch drużyn lokomotywowych. Wiadukt nad linią Bytom-Bytom Karb,
lipiec 1999. |
|
|
Stacja
Maciejkowice jeszcze niemal w pełnej krasie, widok z okna nastawni
dysponującej Mc, lipiec 1999 |
Nastawnia
dysponująca Mc. Stacja Maciejkowice, lipiec 1999 |
|
|
W lipcu 1999 uruchomiono 2 pary
pociągów turystycznych na odcinku Siemianowice Richter-Bytom Wąsk.
Niestety, pociągi zupełnie nie cieszyły się popularnością -
winne temu były nieprzemyślane godziny odjazdu (12:30 i
15:30) z Siemianowic, zła lokalizacja przystanku i niewystarczająca
informacja. Lxd2+Bxhi, częściowe zaćmienie Słońca 1999. |
Kolejne 200 ton miału węglowego
dla Elektrowni. |
|
|
Pociąg
roboczy na stacji Chorzów Przeładownia, obok lokomotywa normalnotorowa
na torze dojazdowym KWK Rozbark, dawnym szlaku Kolei Prawego Brzegu Odry |
Lyd1-308 z
pociągiem roboczym na szlaku Maciejkowice-Pole Pn. W 1999 roku wykonany
został remont kapitalny tego odcinka, niestety drugi tor jest już
w tym czasie rozkradany. |
|
|
We wrześniu 1999 roku
niezależni organizatorzy - Grzegorz Kapusta i Mirek Kiełboń
zorganizowali pociąg specjalny z Siemianowic do Strzybnicy przez
Tarnowskie Góry. Szlak został przetarty jedynym w swoim rodzaju składem
Lyd1-308+Bxhi. Tarnowskie Góry, okolice lokomotywowni. Z uwagi na
pseudonim Grzegorza pociąg ochrzczony został mianem "Traper Zugu". |
Lyd1-308 na równoległym
do linii normalnotorowej szlaku, na horyzoncie EZT EN57 zmierzające w
kierunku Tworoga. |