1998-1999

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe Oberschlesischen Schmalspurbahnen Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Website (C) 1997-2007 Jakub Halor

 

 

Część trzecia galerii. Do końca roku 1999 trwała jeszcze eksploatacja ostatniej linii na wschód od Maciejkowic w ruchu towarowym związana z obsługą kopalni Siemianowice (szyb Richter) - aż do zakończenia wydobycia węgla i likwidacji zakładu. Pozwoliło to na uwiecznienie ostatniego okresu "regularnej pracy" stacji Maciejkowice (w Chorzowie) i Bytków (w Siemianowicach Śl.).  Szlak od Szopienic i Wełnowca do samych Siemianowic był już wówczas rozkradziony przez "umiejętnie działające" firmy złodziejskie.

BYTKÓW.jpg (72012 bytes)

Nowy-11.jpg (185230 bytes)

Lokomotywa Lxd2-365 odbiera ładowny skład ze stacji Bytków (Siemianowice). Foto: J.Halor 30.01.1998 Lxd2-352 wyciąga ładowny skład z bocznicy KWK Centrum na stację Bytom Karb Wąsk. Foto: J.Halor 2.02.1998

Nowy-6.jpg (227715 bytes)

Nowy-7.jpg (193599 bytes)

Lxd2-362 manewruje przy załadunku pod rampą kopalni Siemianowice. W latach 80-tych XX wieku kopalnia posiadała lokomotywy WLs-150 i WLs-180 i prowadziła samodzielny załadunek. Foto J.Halor 2.02.1998 Portret lokomotywy Lxd2-362. Foto J.Halor 2.02.1998

Nowy-9.jpg (144153 bytes)

Nowy-10.jpg (120841 bytes)
Elektrownia Chorzów wykorzystuje ostatnie posiadane lokomotywy WLs-150 do manewrów przy rozładunku dostarczanych przez PKP składów oraz do transportu popiołów na własnej sieci. Foto J.Halor 10.02.1998 Lxd2-369 na stacji Bytków w Siemianowicach. Zatrzymujący się na chwilę pod semaforem pociąg oblega grupka stosunkowo mało szkodliwych "detalistów" - lokalnych zbieraczy węgla z wagonów... Foto J.Halor 11.03.1998.
Nowy-12.jpg (147469 bytes) Nowy-13.jpg (144459 bytes)
Lxd2-369 na stacji Bytków. Foto J.Halor 11.03.1998 Lxd2-369 dostała zielone światło do odjazdu w kierunku Maciejkowic. Foto J.Halor 11.03.1998.
Nowy-14.jpg (255621 bytes) Nowy-15.jpg (137257 bytes)
Lxd2-369 z ładownym pociągiem zbliża się do elektrowni Chorzów. W tle wykop linii normalnotorowej Chorzów Miasto-Chorzów Stary. Foto J.Halor 11.03.1998 TPociąg wjeżdża na bocznicę Elektrowni Chorzów. W tle wieża wyciągowa nieczynnej już KWK Prezydent, dokąd jeszcze kilka lat wcześniej docierał także wąski tor. Foto J.Halor 11.03.1998.
Nowy-16.jpg (222576 bytes) Nowy-17.jpg (194302 bytes)
Lokomotywa luzem pełną prędkością powraca aby zabrać następny ładowny skład z kopalnianej bocznicy. W tle ruiny wyburzanej Huty "Kościuszko" w Chorzowie, dawnej chluby Królestwa Pruskiego: Królewskiej Huty. Obok szlaku wąskotorowego normalny tor nieczynnej bocznicy do kopalni Prezydent. Foto J.Halor 11.03.1998 Lxd2-369 na stacji Maciejkowice (Chorzów). Jest to największa stacja wąskotorowa w Polsce przystosowana do obsługi ponad 200 składów dziennie. W 1998 obsługuje już zaledwie kilka, kilkanaście pociągów dziennie. Foto J.Halor 11.03.1998.
Nowy-18.jpg (196909 bytes) Nowy-19.jpg (207509 bytes)
Lxd2 samotnie pędzi pośród stawów "Doliny Górnika" w Chorzowie - rezerwatu "Żabie Doły" w samym centrum tak zmienionego przez przemysł Górnego Śląska. Dawny dwutorowy szlak do Rozbarku w tym czasie jest już rozdzielony - tor południowy prowadzi w kierunku Chorzowa Przeładowni i dalej - stacji Bytom Karb Wąsk., tor północny zaś wiedzie do warsztatów naprawczych w Rozbarku. Foto J.Halor 11.03.1998 Jedyny w Polsce dwutorowy odcinek na kolejach wąskotorowych Maciejkowice-Pole Pn. przypomina o czasach, gdy pociągi wąskotorowe na Górnym Śląsku wykonywały ogromną pracę przewozową dochodzącą do 20 tysięcy ton ładunków dziennie. . Foto J.Halor 11.03.1998.
Nowy-20.jpg (228878 bytes) Nowy-24.jpg (109025 bytes)
Jeszcze jeden chorzowski wąskotorowy krajobraz. Foto J.Halor 11.03.1998 Lxd2-366 z pociągiem specjalnym zorganizowanym przez SMK Katowice na tle elektrowni Szombierki. . Foto J.Halor 15.05.1998.

Nowy-25.jpg (149086 bytes)

Nowy-26.jpg (230401 bytes)

 Portret Lxd2-366 na peronie przystanku Bytom Wask. położonego tuż obok hali dworca głównego w Bytomiu. Foto J.Halor 15.05.1998 Lxd2-366 z pociągiem specjalnym na stacji Chorzów Przeładownia wykorzystywanej obecnie jako mijanka. W tle Łagiewniki. Foto J.Halor 15.05.1998.

Nowy-27.jpg (228467 bytes)

Nowy-32.jpg (236809 bytes)
Kolejny krajobraz z malowniczego szlaku Pole Pn.-Maciejkowice. Foto J.Halor 15.05.1998 Lxd2-366 na tle zabodowań KWK Siemianowice. Foto J.Halor 15.05.1998.
Nowy-29.jpg (184831 bytes) Nowy-30.jpg (217502 bytes)
I jeszcze jeden krajobraz z "Żabich Dołów". Foto J.Halor 15.05.1998 Lxd2-364 i Lxd2-372 z salonką Asxh na stacji Maciejkowice. Lokomotywy przyjechały z warsztatów naprawczych w Bytomiu-Rozbarku i kierują się do Bytomia Karbia, gdzie będą pracowały przy pociągach turystycznych. Foto J.Halor 15.05.1998.
Nowy-35.jpg (254886 bytes) Nowy-37.jpg (192102 bytes)
Letni pociąg turystyczny na stacji Miasteczko Śląskie ma aż 14 wagonów, ale to i tak za mało, aby przewieźć wszystkich chętnych w upalne letnie weekendy znad zalewu Chechło-Nakło do Bytomia w komforcie. W takie dni pociagi musiałyby kursować co godzinę. Foto J.Halor 15.06.1998 Pociąg turystyczny wjeżdża na stacje Bytom Karb Wąskotorowy. W tle wieża wodna. Niestety, frekwencja ściśle uzależniona jest od pogody i w szary dzień pociąg wiezie niewielu pasażerów. Foto J.Halor 2.07.1998.
warsztaty.jpg (178269 bytes) bkwwiadukt.jpg (110607 bytes)
 Lxd2-372, Lyd1-308, Zaplecze warsztatów naprawczych, Bytom- Rozbark, maj 1999  Na odcinku Bytom Karb Wąsk.-Bytom Wąsk. pociąg turystyczny prowadzony jest dwoma lokomotywami (tylko jedna z nich pracuje) ze względu na brak toru objazdowego na przystanku Bytom Wąsk., gdzie niemożliwa jest zmiana czoła pociągu. Niestety, zabieg ten wymaga zatrudniania każdorazowo dwóch drużyn lokomotywowych. Wiadukt nad linią Bytom-Bytom Karb, lipiec 1999.
maciejkowice99.jpg (105843 bytes) maciejkowice-nastawnia.jpg (63158 bytes)
Stacja Maciejkowice jeszcze niemal w pełnej krasie, widok z okna nastawni dysponującej Mc, lipiec 1999 Nastawnia dysponująca Mc. Stacja Maciejkowice, lipiec 1999
bytomka@zacmienie.jpg (83606 bytes) doelektrowni.jpg (114012 bytes)
W lipcu 1999 uruchomiono 2 pary pociągów turystycznych na odcinku Siemianowice Richter-Bytom Wąsk. Niestety,  pociągi zupełnie nie cieszyły się popularnością - winne temu były nieprzemyślane godziny odjazdu (12:30 i 15:30) z Siemianowic,  zła lokalizacja przystanku i niewystarczająca informacja. Lxd2+Bxhi, częściowe  zaćmienie Słońca 1999. Kolejne 200 ton miału węglowego dla Elektrowni.
przeladownia.jpg (46752 bytes) remont.jpg (85432 bytes)
 Pociąg roboczy na stacji Chorzów Przeładownia, obok lokomotywa normalnotorowa na torze dojazdowym KWK Rozbark, dawnym szlaku Kolei Prawego Brzegu Odry  Lyd1-308 z pociągiem roboczym na szlaku Maciejkowice-Pole Pn. W 1999 roku wykonany został remont kapitalny tego odcinka, niestety drugi tor jest już w tym czasie rozkradany.
strzybnica1.jpg (117100 bytes) strzybnica2.jpg (43045 bytes)
 We wrześniu 1999 roku niezależni organizatorzy - Grzegorz Kapusta i Mirek Kiełboń zorganizowali pociąg specjalny z Siemianowic do Strzybnicy przez Tarnowskie Góry. Szlak został przetarty jedynym w swoim rodzaju składem Lyd1-308+Bxhi. Tarnowskie Góry, okolice lokomotywowni. Z uwagi na pseudonim Grzegorza pociąg ochrzczony został mianem "Traper Zugu".  Lyd1-308 na równoległym do linii normalnotorowej szlaku, na horyzoncie EZT EN57 zmierzające w kierunku Tworoga.

Poprzednia Menu Następna