
Ruch pasażerski na linii Gliwice-Rudy został zawieszony przez PKP w 1991
roku, w rok po dokonaniu na tej linii inwestycji poprawiającej atrakcyjność
połączenia - uruchomienia przystanku Gliwice Śródmieście. Ta piękna linia mogła istnieć i zarabiać na siebie. Foto: A.Cichowicz 10.10.91
|

Do 1995 roku przejazd siecią wąskotorową z Bytomia
do Gliwic był możliwy, potem nastąpiła eskalacja kradzieży
infrastruktury torowej na tym szlaku. Most nad Bytomką w Gliwicach - Sośnicy. Foto:
K.Soida 8.10.94 |

Skrzyżowanie linii normalno- i wąskotorowej w
Bytomiu-Karbiu. Foto: K.Soida 8.10.94
|

Pociąg specjalny przejeżdża przez Zabrze Biskupice. W tym miejscu nie
znajdziemy już dzisiaj torów - intensywne kradzieże rozpoczęły się
wkrótce po wykonaniu tych zdjęć. Foto:K.Soida 8.10.94
|

Zabrze Maciejów, jeden z ostatnich pociągów specjalnych po zawieszeniu
ruchu na szlaku. Ofiarą zlodziejskich gangów padło później około 40
kilometrów szlaku na zachód od Bytomia. Foto: K.Soida 8.10.94
|

Pociąg specjalny przecina drogę Gliwice-Knurów w pobliżu
kopalni Gliwice. Foto:K.Soida 8.10.94
|

Stacja Gliwice Bojków na trasie Gliwice-Rudy. Obecnie to
miejsce jest już rozszabrowane i zarośnięte. Foto: K.Soida 8.10.94
|

Przez zamknięty dla ruchu kołowego rezerwat ptactwa
wodnego "Żabie Doły" przebiegał dwutorowy szlak Bytom-Maciejkowice, jedyny taki na publicznych kolejach wąskotorowych w
Polsce. Foto: K.Soida 8.10.94
|

Pocięte przez złodziei
szyny na szlaku w Gliwicach. W 4 lata później na terenie Gliwic pozostało
tylko kilkanaście metrów toru wąskiego - zaasfaltowanego w jezdniach na
przejazdach... Foto: K.Soida 9.10.96
|

Przedsiębiorstwo PKP
sprzedało na złom całe stacje i szlaki - na zdjęciu stacja Maciejów -
tory wraz z wagonami. W ten sposób, po 130 latach, przestało istnieć i
połączenie wąskotorowe pomiędzy Bytomiem a Gliwicami, pomimo że
gliwickie składnice węgla jeszcze wiele lat później wyrażały gotowość odbioru węgla wąskim
torem. Foto: K.Soida 9.10.96
|

Widok z okna nastawni wykonawczej Mc1 na stację Maciejkowice.
Ta największa w powojennej historii stacja wąskotorowa w Polsce obsługiwała
blisko 200 pociągów dziennie w latach prosperity. Foto: K.Soida 21.08.95
|

Lxd2 prowadzi próżne weglarki z Maciejkowic do
załadunku w Kopalni
Siemianowice. Foto: K.Soida 21.08.95
|

Szlak Maciejkowice-Bytków jeszcze w pełnej krasie - dobrze utrzymany tor, pięknie
zachowana historyczna linia telegraficzna. Foto: K.Soida
21.08.95
|

Lokomotywa Lxd2-366 radzi sobie z 400-tonowym składem
także na wzniesieniach i ciasnych łukach. Pole Północne. Foto: K.Soida 21.08.95
|

Dzięki inicjatywie
kolejarzy oraz gmin Bytom i Tarnowskie Góry od 1994 roku uruchamiane są
sezonowe pociągi turystyczne na trasie Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko
Śląskie (3 pary dziennie). Sporo jest też pociągów na zamówienie szkół
i zakładów pracy, rozpoczynających bieg w Siemianowicach i w Chorzowie.
Foto: J. Halor 20.08.97
|

Obrotnica - jedyny ślad po wielkiej parowozowni wachlarzowej
na stacji Maciejkowice. Foto: J. Halor 20.09.97
|

Lxd2-365 z ładunkiem węgla oczekuje na zielone światło na
stacji Bytków. Foto: J.Halor 30.01.1998
|

Pomimo prędkości maksymalnych nie przekraczających 40km/h,
pociągi wąskotorowe jadąc prostymi szlakami są znacznie szybsze od
samochodów ciężarowych kluczących po zniszczonych zaułkach aglomeracji.
Jednostkowy koszt przewiezienia tony ładunku jest trzykrotnie tańszy. Foto: J.Halor
30.01.1998
|

Przejazd kolejowy przed stacją Maciejkowice pokonuje furmanka
zaprzężona w dwa pięknie utrzymane konie. Tutaj to codzienny widok u
progu XXI wieku. Foto: J.Halor 5.01.1998
|

Załadunek węgla na bocznicy kopalni Siemianowice. W starszej wąskotorowej
ładowni ładowana jest ...wywrotka Kamaz.
Foto: J.Halor 5.01.1998
|

Semafory kształtowe i wieża wodna to unikalny widok na górnośląskim wąskim
torze, gdzie w latach 70-tych i 80-tych szeroko wprowadzono radiofonię i
semafory świetlne. Foto: J.Halor
2.02.1998
|

W ciągu jedynego bardzo mroźnego tygodnia zimy 97/98 na
szlaki wyjeżdżało więcej pociągów wąskotorowych niz zwykle - załogi
do późna jeździły z węglem do Elektrowni Chorzów. Przysypane śniegiem
Maciejkowice oczekują na przetarcie szlaku następnego dnia.
Foto: J.Halor 1.02.1998
|