![](images/AC91-Rudy.jpg)
Ruch pasażerski na linii Gliwice-Rudy został zawieszony przez PKP w 1991
roku, w rok po dokonaniu na tej linii inwestycji poprawiającej atrakcyjność
połączenia - uruchomienia przystanku Gliwice Śródmieście. Ta piękna linia mogła istnieć i zarabiać na siebie. Foto: A.Cichowicz 10.10.91
|
![](images/KS94-lxd2364gliwicebytomka.jpg)
Do 1995 roku przejazd siecią wąskotorową z Bytomia
do Gliwic był możliwy, potem nastąpiła eskalacja kradzieży
infrastruktury torowej na tym szlaku. Most nad Bytomką w Gliwicach - Sośnicy. Foto:
K.Soida 8.10.94 |
![bytkarbwąsk2.jpg (228263 bytes)](images/bytkarbwask2_small1.jpg)
Skrzyżowanie linii normalno- i wąskotorowej w
Bytomiu-Karbiu. Foto: K.Soida 8.10.94
|
![KS94-biskupice.jpg (149685 bytes)](images/KS94-biskupice_small.jpg)
Pociąg specjalny przejeżdża przez Zabrze Biskupice. W tym miejscu nie
znajdziemy już dzisiaj torów - intensywne kradzieże rozpoczęły się
wkrótce po wykonaniu tych zdjęć. Foto:K.Soida 8.10.94
|
![maciejów.jpg (264200 bytes)](images/maciejow_small1.jpg)
Zabrze Maciejów, jeden z ostatnich pociągów specjalnych po zawieszeniu
ruchu na szlaku. Ofiarą zlodziejskich gangów padło później około 40
kilometrów szlaku na zachód od Bytomia. Foto: K.Soida 8.10.94
|
![KS94-kwkgliwice.jpg (148392 bytes)](images/KS94-kwkgliwice_small.jpg)
Pociąg specjalny przecina drogę Gliwice-Knurów w pobliżu
kopalni Gliwice. Foto:K.Soida 8.10.94
|
![KS94-bojków.jpg (130735 bytes)](images/KS94-bojkow_small.jpg)
Stacja Gliwice Bojków na trasie Gliwice-Rudy. Obecnie to
miejsce jest już rozszabrowane i zarośnięte. Foto: K.Soida 8.10.94
|
![](images/maciejpolepn.jpg)
Przez zamknięty dla ruchu kołowego rezerwat ptactwa
wodnego "Żabie Doły" przebiegał dwutorowy szlak Bytom-Maciejkowice, jedyny taki na publicznych kolejach wąskotorowych w
Polsce. Foto: K.Soida 8.10.94
|
![gliwicewąsk.jpg (179715 bytes)](images/gliwicewask_small1.jpg)
Pocięte przez złodziei
szyny na szlaku w Gliwicach. W 4 lata później na terenie Gliwic pozostało
tylko kilkanaście metrów toru wąskiego - zaasfaltowanego w jezdniach na
przejazdach... Foto: K.Soida 9.10.96
|
![wddxhmaciejów.jpg (127560 bytes)](images/wddxhmaciejow_small1.jpg)
Przedsiębiorstwo PKP
sprzedało na złom całe stacje i szlaki - na zdjęciu stacja Maciejów -
tory wraz z wagonami. W ten sposób, po 130 latach, przestało istnieć i
połączenie wąskotorowe pomiędzy Bytomiem a Gliwicami, pomimo że
gliwickie składnice węgla jeszcze wiele lat później wyrażały gotowość odbioru węgla wąskim
torem. Foto: K.Soida 9.10.96
|
![maciej.jpg (62451 bytes)](images/maciej_small1.jpg)
Widok z okna nastawni wykonawczej Mc1 na stację Maciejkowice.
Ta największa w powojennej historii stacja wąskotorowa w Polsce obsługiwała
blisko 200 pociągów dziennie w latach prosperity. Foto: K.Soida 21.08.95
|
![](images/mac-byt.jpg)
Lxd2 prowadzi próżne weglarki z Maciejkowic do
załadunku w Kopalni
Siemianowice. Foto: K.Soida 21.08.95
|
![KS95-towarowy do Siemianowic.jpg (194660 bytes)](images/KS95-towarowy_do_Siemianowic_small.jpg)
Szlak Maciejkowice-Bytków jeszcze w pełnej krasie - dobrze utrzymany tor, pięknie
zachowana historyczna linia telegraficzna. Foto: K.Soida
21.08.95
|
![KS95-lxd2-366.jpg (175893 bytes)](images/KS95-lxd2-366_small1.jpg)
Lokomotywa Lxd2-366 radzi sobie z 400-tonowym składem
także na wzniesieniach i ciasnych łukach. Pole Północne. Foto: K.Soida 21.08.95
|
![](images/siemianowice.jpg)
Dzięki inicjatywie
kolejarzy oraz gmin Bytom i Tarnowskie Góry od 1994 roku uruchamiane są
sezonowe pociągi turystyczne na trasie Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko
Śląskie (3 pary dziennie). Sporo jest też pociągów na zamówienie szkół
i zakładów pracy, rozpoczynających bieg w Siemianowicach i w Chorzowie.
Foto: J. Halor 20.08.97
|
![](images/stacjamac.jpg)
Obrotnica - jedyny ślad po wielkiej parowozowni wachlarzowej
na stacji Maciejkowice. Foto: J. Halor 20.09.97
|
![](images/365_bytkow_30_sty_II.jpg)
Lxd2-365 z ładunkiem węgla oczekuje na zielone światło na
stacji Bytków. Foto: J.Halor 30.01.1998
|
![](images/365_bytkow_30_sty.jpg)
Pomimo prędkości maksymalnych nie przekraczających 40km/h,
pociągi wąskotorowe jadąc prostymi szlakami są znacznie szybsze od
samochodów ciężarowych kluczących po zniszczonych zaułkach aglomeracji.
Jednostkowy koszt przewiezienia tony ładunku jest trzykrotnie tańszy. Foto: J.Halor
30.01.1998
|
![](images/KON-M.jpg)
Przejazd kolejowy przed stacją Maciejkowice pokonuje furmanka
zaprzężona w dwa pięknie utrzymane konie. Tutaj to codzienny widok u
progu XXI wieku. Foto: J.Halor 5.01.1998
|
![](images/kopalnia_siemianowice.jpg)
Załadunek węgla na bocznicy kopalni Siemianowice. W starszej wąskotorowej
ładowni ładowana jest ...wywrotka Kamaz.
Foto: J.Halor 5.01.1998
|
![](images/ROZBAR2.jpg)
Semafory kształtowe i wieża wodna to unikalny widok na górnośląskim wąskim
torze, gdzie w latach 70-tych i 80-tych szeroko wprowadzono radiofonię i
semafory świetlne. Foto: J.Halor
2.02.1998
|
![maciejkowice 1 lut.jpg (15170 bytes)](images/maciejkowice_1_lut.jpg)
W ciągu jedynego bardzo mroźnego tygodnia zimy 97/98 na
szlaki wyjeżdżało więcej pociągów wąskotorowych niz zwykle - załogi
do późna jeździły z węglem do Elektrowni Chorzów. Przysypane śniegiem
Maciejkowice oczekują na przetarcie szlaku następnego dnia.
Foto: J.Halor 1.02.1998
|