|
|
Lokomotywownia
Bytom Karb Wąsk., kwiecień 2000. Foto: J.Halor |
Wagon motorowy
MBd1-281 trafił do Bytomia z kolei przeworskiej (d. oznaczenie MBd1-125). Po naprawie i
wymianie zestawów kołowych wagon otrzymał dość rewolucyjne malowanie... Maj 2000.
Foto: J.Halor |
|
|
Ładowny skład
podąża z Bytomia do elektrowni. Foto: G.Kapusta, 17.5.2000 |
Amerykański
klimat w rezerwacie "Żabie Doły"- Lxd2-372 i Lxd2-373
prowadzą pociąg składający się z wagonu osobowego Bxhi i 24 próżnych
węglarek. Oczywiście tylko jedna lokomotywa "ciągnie", druga "ma
wolne". Foto: G.Kapusta, 17.5.2000 |
|
|
Odstawione węglarki
na stacji Maciejkowice, Chorzów. Chociaż zżera je już rdza, jeszcze nie
naruszone przez amatorów "państwowego" majątku. Foto: J.Halor, VI.2000 |
Budynek stacji Maciejkowice, Chorzów
- uzbrojony w stalowe drzwi i alarm. Niestety, dla okolicznych złodziei
przestało to wkrótce stanowić przeszkodę, szczególnie że mieszkańcy
pobliskich domów bojąc się zemsty nie przeszkadzali im zbytnio w
"pracy". Foto: J.Halor, VI.2000 |
|
|
Ostatnie zdjęcie stacji
Gliwice Trynek - jeszcze z torami... Foto: J.Halor, II.1999 |
Stacja
Nieborowice od 5 lat nie widziała pociągu, tory zarosły trawą lub
zostały skradzione... Foto: J.Halor, VIII.2000 |
|
|
Zarośnięta, zamknięta
stacja Rudy. Foto: J.Halor, 1998 |
Ta sama stacja zmieniła
sie nie do poznania w ciągu kilku miesięcy 2000 roku za sprawą grup
miłośników z całej Polski, którzy pod wodzą Andrzeja Cichowicza
uporządkowali skansen i udostępnili dla publiczności. Foto: J.Halor,
VIII.2000 |
|
|
Widok na stację
Rudy z okienka wieży wodnej. Foto: J.Halor, VIII.2000 |
WLs180-15
(dawniej HMN Szopienice) na stacji Rudy jeszcze przed pomalowaniem przez
nowego prezesa, niespełnionego muzealnika na żółto... Foto: J.Halor, VIII.2000 |
|
|
Stacja
Maciejkowice po pozbawieniu stałej obsady stała się eldorado dla
zlodziei złomu metalowego - powyrywane boczne klapy węglarek, Chorzów. Foto:
J.Halor, XII.2000 |
Nawet z obrotnicy
- pamiątki po największej hali wachlarzowej na polskich wąskich
torach zlodzieje zrywają stalowe płyty. Maciejkowice, Chorzów. Foto: J.Halor,
XII.2000 |
|
|
Lokomotywa
Lxd2-366 prowadzi węglarki do rewizji w warsztatach.
Po lewej stronie za lokomotywą widoczny budynek nastawni Chorzów Przeładownia,
na horyzoncie wieża wyciągowa szybu "Krystyna" z 1928 r. Po
prawej stronie tuż przy przejeździe jeden ze schronów śląskiej "linii Maginota"
przypomina, że w pobliżu do roku 1939 przebiegała granica Polski i
Niemiec. Foto: J.Halor, XII.2000 |
Lxd2-366 i
Lxd2-372 ze składami próżnych węglarek mijają się na stacji Chorzów
Przeładownia. Foto: J.Halor,
XII.2000 |
|
|
Na początku 2001
roku publiczne koleje wąskotorowe Polski niepostrzeżenie utraciły
unikalny dwutorowy szlak - w związku z plagą kradzieży PKP rozebrało drugi
tor Maciejkowice - Pole Pn... Foto: J.Halor, II.2001 |
W "odwecie" złodzieje zabrali się za rozbieranie widocznego,toru
południowego, wyremontowanego przez PKP dwa lata wcześniej, by zapewnić
możliwie bezproblemową obsługę Elektrowni Chorzów. Foto: J.Halor, II.2001 |
|
|
Tymczasem nowy
amerykański właściciel Elektrowni Chorzów zdecydował o budowie
bocznicy normalnotorowej i likwidacji wąskotorowej. Dla górnośląskiej
kolei wąskotorowej decyzja ta oznaczała koniec ruchu towarowego i
odcięcie podstawowego źródła dochodu. Na zdjęciu Lxd2-352 z jednym z ostatnich składów węgla z
kopalni Bytom-Centrum dla elektrowni Chorzów. Foto: J.Halor, II.2001 |
Pracownicy kolei
zatrudnieni przy smutnym zwijaniu własnych torów. Foto: J.Halor, II.2001 |
|
|
Pociąg z
Bytomia w kierunku Elektrowni Chorzów mija
stację Maciejkowice po łącznicy. W tym czasie pociąg roboczy
zatrudniony przy rozbiórce toru zjeżdża poza ukres. Foto: J.Halor,
II.2001 |
320 tonowy pociąg
z węglem relacji Bytom kopalnia Centrum - Elektrownia Chorzów na łącznicy
Pole Pn. - Chorzów Wąsk. Na drugim planie Zakłady Azotowe w
Chorzowie. Foto: J.Halor, II.2001 |
|
|
Wagon platforma
pociągu roboczego, na drugim planie widoczna zachodnia glowica stacji
Maciejkowice, opuszczonej i plądrowanej już powoli przez złodziei. Tak
właśnie, w rękach złodziei, zakończy
się historia największej stacji w dziejach kolei wąskotorowych w
Polsce. Foto: J.Halor, II.2001 |
Pociąg roboczy
prowadzi lokomotywa Lxd2-359, dymiąca niczym parowóz -
przydałby się jej remont silnika. Foto: J.Halor, II.2001 |
|
|
Załadunek
jednego z ostatnich pociągów dla Elektrowni Chorzów na sortowni
kopalni Bytom-Centrum (d. Dymitrow). Wagony przetacza elektryczna podciągarka,
widoczne stanowiska wagi wagonowej i obsługi załadunku. Foto: J.Halor,
11.05.2001 |
Manewry wagonami
dzierżawionymi od PKP na kolei zakładowej Elektrowni Chorzów, ładunek
stanowią popioły z pieca. Foto: J.Halor, 11.05.2001 |
|
|
Wykolejnica
zabezpieczająca tor bocznicowy kopalni Rozbark - widoczne rozkręcone
przez złodziei śruby mocujące. Ludność regionu objętego strukturalnym
bezrobociem ma możliwość
bezkarnego rozkradania kolejowego majątku i jego sprzedaży w
niezliczonych okolicznych skupach złomu, pozbawionych jakiejkolwiek
skutecznej kontroli władz. Foto: J.Halor,
15.05.2001 |
Załadunek
jednego z ostatnich pociągów dla Elektrowni Chorzów ze zbiornika
kopalni Bytom-Rozbark, lokomotywa Lxd2-366. Foto: J.Halor,
15.05.2001 |
|
|
Ostatnie dni
istnienia rozbudowanego układu bocznicowego 785mm Elektrowni Chorzów.
320 tonowym składem bez większego wysiłku manewruje niewielka WLs150,
jedna z trzech maszyn tej serii używanych przes Elektrownię w
ostatnich latach. Foto: J.Halor, 15.05.2001. Dwa tygodnie później
w tym miejscu nie było już śladu po kolei wąskotorowej! |
W ciągu trzech
godzin pracownicy kopalni Rozbark musieli prowizorycznie odbudować
rozkradziony w miesiącach bezczynności tor do kopalni - na zdjęciu
Lxd2-366 wyciąga 320-tonowy skład po torze, gdzie zaledwie co piąty
podkład jest skręcony z szynami! |
|
|
Trzeci Traper Zug -
specjalny pociąg dla miłośników zorganizowany przez Grzegorza Kapustę - salonka z 1912 i wagon
z 1928 roku z powojennym nadwoziem. Foto: Mariusz Senderowski, 2001. |
Tak ogromne
rzesze wracały pociagiem w każdy letni weekend znad Zalewu Chechło do Siemianowic. Niestety,
ze względu na opieszałość ówczesnych władz tego miasta,
szlak nie został przejęty, zanim sprywatyzowali go złodzieje
wspomagani przez politykę państwa dającą w praktyce wolną rękę
złodziejom. Jeden
z ostatnich pociagów do Siemianowic na końcowym przystanku przy ul.
Wieczorka. Foto: Mariusz Senderowski, 2001. |