| |
W
2002 roku miasta Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie, Siemianowice,
Chorzów podjęły inicjatywę przejęcia od PKP linii wąskotorowych w użytkowanie i
utrzymania ruchu GKW jako kolei historycznej o charakterze turystycznym. Trzy
pierwsze miasta podpisały umowę z operatorem kolei turystycznej (Stowarzyszenie
Miłośników Kolei z Katowic, z którego wyłoniło się obecne Stowarzyszenie Górnośląskich
Kolei Wąskotorowych) którego wolontariusze przeszli chrzest bojowy i ogromnym nakładem pracy zdołali
uzupełnić szlak niszczony nieprzerwanie przez złodziei, wznawiając ruch pociągów
turystycznych.
Niestety, w roku 2002 miasta Siemianowice i Chorzów nie przyjęły oferty
Stowarzyszenia na obsługę relacji z Chorzowa i Siemianowic. Bezpośrednim
efektem zaprzestania ruchu na linii Bytom-Siemianowice w sezonie letnim 2002,
całkowitego braku nadzoru nad infrastrukturą ze strony Dyrekcji Kolei
Dojazdowych i nieskuteczności policji stały się zmasowane kradzieże, w wyniku których od jesieni
2002 do wiosny 2003 szlak ten został w większości rozebrany, a zabytkowe budynki
i nastawnie stacji Maciejkowice - rozszabrowane. Wczesną
wiosną 2003 prezydent Siemianowic zadeklarował wolę odbudowy szlaku, jednak
pasywna postawa władz Chorzowa nie pozwoliła na podjęcie działań
w tym kierunku. W maju 2003 roku zaś wszystkie praktycznie torowiska od granicy Bytomia w kierunku wschodnim, które
nie padły jeszcze łupem złodziei (włączając w to stację Maciejkowice), zostały
zerwane przez ekipę zatrudnioną przez... prezesa TMGKW Janusza G., który miał na
to ponoć pozwolenie od samego likwidatora Dyrekcji Kolei Dojazdowych.
W dniach 12-14 września 2003
miasta Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie oraz Stowarzyszenie
Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przy pomocy Stowarzyszenia Miłośników Kolei i
Fundacji Wieku Pary zorganizowały uroczyste obchody 150-lecia Górnośląskich
Kolei Wąskotorowych. Jubileusz uświetniły zorganizowane przez PKP Cargo, PLK i
PKP PR pociągi parowe na normalnym torze w relacji Katowice-Bytom-Gliwice
prowadzone lokomotywą Tr12-25 ze skansenu w Chabówce, zaś Dyrekcja Kolei
Dojazdowych w likwidacji - zwyczajnie go zbojkotowała. Nic w tym dziwnego, gdyż
likwidator dopuścił wcześniej do dewastacji zabytkowych warsztatów przez ekipę
zatrudnioną na jego zlecenie przez... prezesa TMGKW Janusza G.
![_na szlaku do miasteczka.jpg (194367 bytes)](images/_na_szlaku_do_miasteczka_small.jpg) |
![06300002-lokowniabkw.jpg (71859 bytes)](images/06300002-lokowniabkw_small.jpg) |
Pociąg
turystyczny zbliża się do stacji Miasteczko Śl. Wąsk. Foto J.Kufa,
lipiec 2002 rok |
Lokomotywownia
Bytom Karb Wąsk. Foto J.Kufa, lipiec 2002 rok |
![_33_0053.jpg (436941 bytes)](images/_33_0053_small.jpg)
|
![_34_0054.jpg (445472 bytes)](images/_34_0054_small.jpg) |
Maciejkowice,
czerwiec 2002. Na zlecenie likwidowanej Dyrekcji kolei Dojazdowych ekipa złomiarzy z firmy RONIN spod Inowrocławia tnie na złom
jeszcze w pełni sprawne węglarki. Foto: J.Halor |
Do pomocy przyłączają
się miejscowi drobni zbieracze zlomu.
Foto: J.Halor |
![_35_0055.jpg (617200 bytes)](images/_35_0055_small.jpg) |
![_36_0056.jpg (549297 bytes)](images/_36_0056_small.jpg) |
Zdewastowany
przez zubożałą ludność, dawny budynek stacji i parowozowni Maciejkowice.
Chorzów, maj 2002. Foto: J.Halor |
Pozbawione burt węglarki
- ostatnie chwile.
Foto: J.Halor |
![rudy-op2.jpg (71719 bytes)](images/rudy-op2_small.jpg) |
![rudy-op.jpg (112187 bytes)](images/rudy-op_small.jpg) |
W skansenie w
Rudach kolejny skandal - pocięto na złom najstarsze wagony osobowe,
odstawione
od kilku lat na bocznym torze. W ten sposób autentyczne zabytki z lat
20-tych ubiegłego stulecia przestały istnieć. Foto: Marek Szymański
2002 |
Czy tak traktuje
się tabor zabytkowy w skansenie kolejowym? W Europie pieczołowicie
odtwarza się każdy nit, w Polsce unikalne egzemplarze trafiaja na opał
lub do złomiarza. Rudy, foto: Marek Szymański 2002 |
![rudy-pw53.jpg (88332 bytes)](images/rudy-pw53_small.jpg) |
![__2_0037.jpg (690067 bytes)](images/__2_0037_small.jpg) |
Parowóz
"Pw53" to zrealizowane idee fixe: będący własnością
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu egzemplarz Tw53 i przekazany
gminie Kuźnia Raciborska przez PKP parowóz Px48 zostały
przebudowane w ten oto wehikuł. Rudy, foto: Marek Szymański 2002 |
Jeden z kilku
zachowanych egzemplarzy parowozów GKW - Tw53-"2560" po
likwidacji ekspozycji na terenie stacji Bielsko Biała trafia w 2002
roku do
skansenu w Chabówce. PKP nie chce nawet słyszeć o wypożyczeniu go do
Bytomia na obchody 150-lecia GKW. Sierpień 2002. Foto: J.Halor |
![br-bramka.jpg (110311 bytes)](images/br-bramka_small.jpg) |
![Mvc-013f.jpg (128992 bytes)](images/Mvc-013f_small.jpg) |
Bytom-Rozbark, Lxd2
wjeżdża na teren Warsztatów. foto: Marek Szymański 2002 |
Hale
warsztatów w Rozbarku. Foto: J.Halor, październik
2002 |
![082002-letniaki.jpg (58455 bytes)](images/082002-letniaki_small.jpg) |
![bkw-stacja-0210.jpg (94330 bytes)](images/bkw-stacja-0210_small.jpg) |
W sezonie letnim
2002 kursowały regularnie pociagi turystyczne - ale już tylko z Bytomia
do Miasteczka Śl. Repty Śl., Sierpień 2002.
Foto: Jakub Halor |
Budynek stacji
Bytom Karb Wąsk. w październikowych barwach. Październik 2002. Foto: Jakub Halor |
![wiadukt.jpg (50784 bytes)](images/wiadukt_small.jpg) |
![Mc....jpg (78275 bytes)](images/Mc..._small.jpg) |
Po rewolucji we władzach
samorządowych nowy zarząd miasta Siemianowic kontynuował działania
ku przejęciu kolei wąskotorowej. Niestety, opieszałość i
niedostateczne zaangażowanie jego poprzedników dały czas pracowitym złodziejom. Szlak
Siemianowice-Bytków, styczeń 2003. Foto: Jakub Halor |
Porzucone na
pastwę losu Maciejkowice - wnętrze nastawni dysponującej Mc, styczeń 2003.
To miejsce sportretowano już w galerii z 1999 roku, gdy tętniło życiem.
Samorząd miasta Chorzów również nie wykazał
się inicjatywą w przejmowaniu opieki nad koleją wąskotorową,
zaakceptował pozostawienie jej złodziejom.
Luty 2003. Foto: Jakub Halor |
![](images/02230064.jpg) |
![budynek zarządu warsztatów 03.03.jpg (62110 bytes)](images/budynek_zarzadu_warsztatow_03.03_small.jpg) |
23 lutego 2003
uruchomiony został ze środków SGKW pierwszy w tym roku ogólnodostępny
pociąg turystyczny. Dopisała zarówno pogoda, jak i pasażerowie. Repty Śl., Foto: Jakub Kufa - patrz reportaż |
Budynek zarządu
Warsztatów Naprawczych w Bytomiu-Rozbarku przy ul. Brzezińskiej był
pierwszą siedzibą Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Marzec 2003, Foto: Jakub Halor |
![Lyd1-309-bkw-3.jpg (62562 bytes)](images/Lyd1-309-bkw-3_small.jpg) |
![Lyd1-309-bkw.jpg (58894 bytes)](images/Lyd1-309-bkw_small.jpg) |
Stacja Bytom Karb
Wąsk. Marzec 2003, Foto: Jakub Halor |
Lyd1-309 przy
pociagu roboczym. Marzec 2003, Foto: Jakub Halor
|
![gkw_15_0179.jpg (44327 bytes)](images/gkw_15_0179_small.jpg) |
|
Autobus Berliet
Crusair (SPEED-BUS Czeladź) na linii autobusowej komunikacji
turystycznej GKW Siemianowice-Bytom uruchomionej po kradzieży torowisk. 5.07.2003, Foto: Jakub Halor |
Lokomotywownia Bytom Karb
Wąsk. 4.07.2003, Foto: Jakub Halor |
![Photos~1.jpg (133323 bytes)](images/Photos1_small.jpg) |
|
Pociąg
turystyczny relacji Bytom-Miasteczko Śl. na łuku przed stacją Bytom
Karb Wąsk. 4.07.2003, Foto: Wolfgang Ewers |
Hala napraw
lokomotyw spalinowych nr 1 na terenie Warsztatów Naprawczych w
Rozbarku, na pierwszym planie lokomotywa WLs75 zakupiona z Huty Baildon
przez prywatnego właściciela. 4.07.2003, Foto: Wolfgang Ewers
|
![Photos~4.jpg (107021 bytes)](images/Photos4_small.jpg) |
|
Wnętrze hali
napraw wagonów w Rozbarku, na pierwszym planie MBxd2-223 - jedna z
dziesiatek jednostek taborowych przekazanych przez DKD PKP w likwidacji
do UM Racibórz rok wcześniej, 4.07.2003. Foto: Wolfgang Ewers |
Widok stacji
Bytom Karb Wąsk. od strony zachodniej, na pierwszym planie nastawnia
dysponująca BKW, W tle Elektrownia Szombierki. 4.07. 2003, Foto:
Wolfgang Ewers |
![150_09120016.jpg (63105 bytes)](images/150_09120016_small.jpg)
Pociąg specjalny zabiera
uczestników seminarium w pierwszym dniu uroczystych obchodów 150-lecia
Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, Miasteczko Śląskie Wąsk.,
12.09.2003. Foto: Jakub Kufa |
![150_09120017.jpg (66775 bytes)](images/150_09120017_small.jpg)
Uczestnicy seminarium wysiadają
na stacji Sucha Góra i udają się do Dolomitów - Sportowej Doliny,
12.09.2003. Foto: Jakub Kufa |
![150_09130025.jpg (76273 bytes)](images/150_09130025_small.jpg)
Komunikację Górnośląskich
Kolei Wąskotorowych z Katowicami i Gliwicami w dniach 13 i 14 września
zapewniał specjalny pociąg z parowozem Tr12-25, który uświetnił
jubileusz. Bytom, 13.09.2003. Foto:
Jakub Kufa |
![150_09130072.jpg (94966 bytes)](images/150_09130072_small.jpg)
Na bytomskim Rynku ustawiony
został wagon turystyczny, który służył jako reklama uroczystości i
punkt informacyjny. Bytom, 13.09.2003. Foto: Jakub Kufa
|
![_25_0098_warsztaty.jpg (114733 bytes)](images/_25_0098_warsztaty_small.jpg)
Budynek zarządu warsztatów
naprawczych GKW w Bytomiu-Rozbarku. Bytom, 12.10.2003. Foto:
Jakub Halor |
Hala napraw lokomotyw, dawna
kotlarnia warsztatów naprawczych w Bytomiu-Rozbarku. Bytom, 12.10.2003. Foto:
Jakub Halor |
![_01_0075_acetylenownia.jpg (89777 bytes)](images/_01_0075_acetylenownia_small.jpg)
Niestety, miasto Bytom mimo próśb
miłosników nie zechciał zająć na poczet zaległości podatkowych
bezcennego majątku, który przejęło PKP w 1945 roku. Także ta
stuletnia (czynna!) historyczna wytwornica acetylenu jest przeznaczona
na złom przez Zakład Nieruchomości PKP. 12.10.2003. Foto:
Jakub Halor |
Tuż po obchodach 150-lecia GKW
Zakład Nieruchomości PKP, zezłomował większość wagonów, lokomotyw
i obrabiarek - w wielu wypadkach nie tylko czynnych, lecz także o
bezcennej wartości zabytkowej. Interwencje u konserwatora zabytków jak
zwykle nic nie dały, polskie prawo nie chroni dóbr kultury, możnaby
rzec zatem: "perły dano zjeść świniom". 12.10.2003. Foto:
Jakub Halor |
t |