2002-2003

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe Oberschlesischen Schmalspurbahnen Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Website (C) 1997-2007 Jakub Halor

 

 

W 2002 roku miasta Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie, Siemianowice, Chorzów podjęły inicjatywę przejęcia od PKP linii wąskotorowych w użytkowanie i utrzymania ruchu GKW jako kolei historycznej o charakterze turystycznym. Trzy pierwsze miasta podpisały umowę z operatorem kolei turystycznej  (Stowarzyszenie Miłośników Kolei z Katowic, z którego wyłoniło się obecne Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych) którego wolontariusze przeszli chrzest bojowy i ogromnym nakładem pracy zdołali uzupełnić szlak niszczony nieprzerwanie przez złodziei, wznawiając ruch pociągów turystycznych.

Niestety, w roku 2002 miasta Siemianowice i Chorzów nie przyjęły oferty Stowarzyszenia na obsługę relacji z Chorzowa i Siemianowic. Bezpośrednim efektem zaprzestania ruchu na linii Bytom-Siemianowice w sezonie letnim 2002, całkowitego braku nadzoru nad infrastrukturą ze strony Dyrekcji Kolei Dojazdowych i nieskuteczności policji stały się zmasowane kradzieże, w wyniku których od jesieni 2002 do wiosny 2003 szlak ten został w większości rozebrany, a zabytkowe budynki i nastawnie stacji Maciejkowice - rozszabrowane.  Wczesną wiosną 2003 prezydent Siemianowic zadeklarował wolę odbudowy szlaku, jednak pasywna postawa władz Chorzowa nie pozwoliła na podjęcie działań w tym kierunku. W maju 2003 roku zaś wszystkie praktycznie torowiska od granicy Bytomia w kierunku wschodnim, które nie padły jeszcze łupem złodziei (włączając w to stację Maciejkowice), zostały zerwane przez ekipę zatrudnioną przez... prezesa TMGKW Janusza G., który miał na to ponoć pozwolenie od samego likwidatora Dyrekcji Kolei Dojazdowych. 

W dniach 12-14 września 2003 miasta Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie oraz Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych przy pomocy Stowarzyszenia Miłośników Kolei i Fundacji Wieku Pary zorganizowały uroczyste obchody 150-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jubileusz uświetniły zorganizowane przez PKP Cargo, PLK i PKP PR pociągi parowe na normalnym torze w relacji Katowice-Bytom-Gliwice prowadzone lokomotywą Tr12-25 ze skansenu w Chabówce, zaś Dyrekcja Kolei Dojazdowych w likwidacji - zwyczajnie go zbojkotowała. Nic w tym dziwnego, gdyż likwidator dopuścił wcześniej do dewastacji zabytkowych warsztatów przez ekipę zatrudnioną na jego zlecenie przez... prezesa TMGKW Janusza G.

_na szlaku do miasteczka.jpg (194367 bytes) 06300002-lokowniabkw.jpg (71859 bytes)
Pociąg turystyczny zbliża się do stacji Miasteczko Śl. Wąsk. Foto J.Kufa, lipiec 2002 rok Lokomotywownia Bytom Karb Wąsk. Foto J.Kufa, lipiec 2002 rok

_33_0053.jpg (436941 bytes)

_34_0054.jpg (445472 bytes)
Maciejkowice, czerwiec 2002. Na zlecenie likwidowanej Dyrekcji kolei Dojazdowych ekipa złomiarzy z firmy RONIN spod Inowrocławia tnie na złom jeszcze w pełni sprawne węglarki. Foto: J.Halor Do pomocy przyłączają się miejscowi drobni zbieracze zlomu. Foto: J.Halor
_35_0055.jpg (617200 bytes) _36_0056.jpg (549297 bytes)
Zdewastowany przez zubożałą ludność, dawny budynek stacji i parowozowni Maciejkowice. Chorzów, maj 2002. Foto: J.Halor Pozbawione burt węglarki - ostatnie chwile. Foto: J.Halor
rudy-op2.jpg (71719 bytes) rudy-op.jpg (112187 bytes)
W skansenie w Rudach kolejny skandal - pocięto na złom najstarsze wagony osobowe, odstawione od kilku lat na bocznym torze. W ten sposób autentyczne zabytki z lat 20-tych ubiegłego stulecia przestały istnieć. Foto: Marek Szymański 2002 Czy tak traktuje się tabor zabytkowy w skansenie kolejowym? W Europie pieczołowicie odtwarza się każdy nit, w Polsce unikalne egzemplarze trafiaja na opał lub do złomiarza. Rudy, foto: Marek Szymański 2002
rudy-pw53.jpg (88332 bytes) __2_0037.jpg (690067 bytes)
Parowóz "Pw53" to zrealizowane idee fixe: będący własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu egzemplarz Tw53 i przekazany gminie Kuźnia Raciborska przez PKP parowóz Px48 zostały przebudowane w ten oto wehikuł. Rudy, foto: Marek Szymański 2002 Jeden z kilku zachowanych egzemplarzy parowozów GKW - Tw53-"2560" po likwidacji ekspozycji na terenie stacji Bielsko Biała trafia w 2002 roku do skansenu w Chabówce. PKP nie chce nawet słyszeć o wypożyczeniu go do Bytomia na obchody 150-lecia GKW. Sierpień 2002. Foto: J.Halor
br-bramka.jpg (110311 bytes) Mvc-013f.jpg (128992 bytes)
Bytom-Rozbark, Lxd2 wjeżdża na teren Warsztatów.  foto: Marek Szymański 2002 Hale warsztatów w Rozbarku.  Foto: J.Halor, październik 2002
082002-letniaki.jpg (58455 bytes) bkw-stacja-0210.jpg (94330 bytes)
W sezonie letnim 2002 kursowały regularnie pociagi turystyczne - ale już tylko z Bytomia do Miasteczka Śl.  Repty Śl., Sierpień 2002. Foto: Jakub Halor Budynek stacji Bytom Karb Wąsk. w październikowych barwach. Październik 2002. Foto: Jakub Halor 
wiadukt.jpg (50784 bytes) Mc....jpg (78275 bytes)
Po rewolucji we władzach samorządowych nowy zarząd miasta Siemianowic kontynuował działania ku przejęciu kolei wąskotorowej. Niestety, opieszałość i niedostateczne zaangażowanie jego poprzedników dały czas pracowitym złodziejom. Szlak Siemianowice-Bytków, styczeń 2003. Foto: Jakub Halor Porzucone na pastwę losu Maciejkowice - wnętrze nastawni dysponującej Mc, styczeń 2003. To miejsce sportretowano już w galerii z 1999 roku, gdy tętniło życiem. Samorząd miasta Chorzów również nie wykazał się inicjatywą w przejmowaniu opieki nad koleją wąskotorową, zaakceptował pozostawienie jej złodziejom. Luty 2003. Foto: Jakub Halor
budynek zarządu warsztatów 03.03.jpg (62110 bytes)
23 lutego 2003 uruchomiony został ze środków SGKW pierwszy w tym roku ogólnodostępny pociąg turystyczny. Dopisała zarówno pogoda, jak i pasażerowie. Repty Śl., Foto: Jakub Kufa - patrz reportaż Budynek zarządu Warsztatów Naprawczych w Bytomiu-Rozbarku przy ul. Brzezińskiej był pierwszą siedzibą Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Marzec 2003, Foto: Jakub Halor
Lyd1-309-bkw-3.jpg (62562 bytes) Lyd1-309-bkw.jpg (58894 bytes)
Stacja Bytom Karb Wąsk. Marzec 2003, Foto: Jakub Halor Lyd1-309 przy pociagu roboczym. Marzec 2003, Foto: Jakub Halor
gkw_15_0179.jpg (44327 bytes) gkw__5_0169.jpg (70894 bytes)
Autobus Berliet Crusair (SPEED-BUS Czeladź) na linii autobusowej komunikacji turystycznej GKW Siemianowice-Bytom uruchomionej po kradzieży torowisk. 5.07.2003, Foto: Jakub Halor Lokomotywownia Bytom Karb Wąsk. 4.07.2003, Foto: Jakub Halor
Photos~1.jpg (133323 bytes) Photos~3.jpg (111139 bytes)
Pociąg turystyczny relacji Bytom-Miasteczko Śl. na łuku przed stacją Bytom Karb Wąsk. 4.07.2003, Foto: Wolfgang Ewers Hala napraw lokomotyw spalinowych nr 1 na terenie Warsztatów Naprawczych w Rozbarku, na pierwszym planie lokomotywa WLs75 zakupiona z Huty Baildon przez prywatnego właściciela. 4.07.2003, Foto: Wolfgang Ewers
Photos~4.jpg (107021 bytes) Photo~11.jpg (67082 bytes)
Wnętrze hali napraw wagonów w Rozbarku, na pierwszym planie MBxd2-223 - jedna z dziesiatek jednostek taborowych przekazanych przez DKD PKP w likwidacji do UM Racibórz rok wcześniej, 4.07.2003. Foto: Wolfgang Ewers Widok stacji Bytom Karb Wąsk. od strony zachodniej, na pierwszym planie nastawnia dysponująca BKW, W tle Elektrownia Szombierki. 4.07. 2003, Foto: Wolfgang Ewers
150_09120016.jpg (63105 bytes)
Pociąg specjalny zabiera uczestników seminarium w pierwszym dniu uroczystych obchodów 150-lecia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, Miasteczko Śląskie Wąsk., 12.09.2003. Foto: Jakub Kufa
150_09120017.jpg (66775 bytes)
Uczestnicy seminarium wysiadają na stacji Sucha Góra i udają się do Dolomitów - Sportowej Doliny, 12.09.2003.  Foto: Jakub Kufa
150_09130025.jpg (76273 bytes)
Komunikację Górnośląskich Kolei Wąskotorowych z Katowicami i Gliwicami w dniach 13 i 14 września zapewniał specjalny pociąg z parowozem Tr12-25, który uświetnił jubileusz. Bytom, 13.09.2003. Foto: Jakub Kufa
150_09130072.jpg (94966 bytes)
Na bytomskim Rynku ustawiony został wagon turystyczny, który służył jako reklama uroczystości i punkt informacyjny. Bytom, 13.09.2003. Foto: Jakub Kufa
_25_0098_warsztaty.jpg (114733 bytes)
Budynek zarządu warsztatów naprawczych GKW w Bytomiu-Rozbarku. Bytom, 12.10.2003. Foto: Jakub Halor
_26_0099_warsztaty.jpg (107902 bytes)
Hala napraw lokomotyw, dawna kotlarnia warsztatów naprawczych w Bytomiu-Rozbarku. Bytom, 12.10.2003. Foto: Jakub Halor
_01_0075_acetylenownia.jpg (89777 bytes)
Niestety, miasto Bytom mimo próśb miłosników nie zechciał zająć na poczet zaległości podatkowych bezcennego majątku, który przejęło PKP w 1945 roku. Także ta stuletnia (czynna!) historyczna wytwornica acetylenu jest przeznaczona na złom przez Zakład Nieruchomości PKP. 12.10.2003. Foto: Jakub Halor
_05_0079_obrabiarka.jpg (63092 bytes)
Tuż po obchodach 150-lecia GKW Zakład Nieruchomości PKP, zezłomował większość wagonów, lokomotyw i obrabiarek - w wielu wypadkach nie tylko czynnych, lecz także o bezcennej wartości zabytkowej. Interwencje u konserwatora zabytków jak zwykle nic nie dały, polskie prawo nie chroni dóbr kultury, możnaby rzec zatem: "perły dano zjeść świniom". 12.10.2003. Foto: Jakub Halor

Poprzednia Menu Następnat