![](images/szopa_karb_T38_T39_small.jpg)
Parowozownia na stacji Bytom Karb
Wąsk. ok. 1930 roku. Na zdjęciu od lewej parowozy serii T39, T38 i T38N
posiadają już numerację Deutsche Reichsbahn.
Foto: C. Berlingrodt (z kolekcji K. Soidy) |
![](images/Nowy%20Bytom%20arch%20K%20Soida%202604-_small_small.jpg)
Ogromna stacja funkcjonowała w Nowym Bytomiu w pobliżu dzisiejszej Huty
"Pokój" - stąd rozchodziły się linie w kierunku Chorzowa, Wirku,
Świętochłowic i Zabrza. W ostatnich latach swego istnienia stacja nosiła
nazwę Ruda Wsch. Wąsk. Foto: z kolekcji K. Soidy
|
![](images/_T38_small.jpg)
Kolejne zdjęcie z ok. 1940 roku
prezentuje parowóz T38 na szlaku w Siemianowicach. Foto: z kolekcji
K. Soidy
|
![_kanał gliwicki w centrum gliwic z barką 1200.jpg (905486 bytes)](images/_kanal_gliwicki_w_centrum_gliwic_z_barka_1200_small.jpg)
W latach 30-tych XX wieku droga wodna łączyła Zabrze i Gliwice z Odrą.
Na nabrzeżu kanału widoczne węglarki wąskotorowe, w tle most, kórym
przekracza kanał główna handlowa ulica Gliwic, dzisiejsza Zwycięstwa.
Foto: z kolekcji K. Soidy
|
![](images/Katowice,%20ok%201960,%20z%20GW%202.7.04.jpg)
Unikalne zdjęcie okolic stacji Katowice
Wąsk. ok. 1960 r. Pociąg prowadzony parowozem Tw47 przejżdża przez dzisiejszą ul.
Korfantego w pobliżu dzisiejszego "Spodka", przed szlabanem oczekuje
interesujący samochodzik - pierwszy na świecie mikrovan, 6-osobowy Fiat 600 Multipla.
Foto: archiwum Gazety Wyborczej
|
![](images/lxd22tw47.jpg)
W latach 70-tych spalinowe lokomotywy Lxd2 stopniowo zastępowały w pracy
parowozy Tw47 i Tw53. Stacja Bytom Karb Wąsk.
Foto:T. Suchorolski 29.07.77
|
![](images/2tw47-2.jpg)
Drużyna biegnie w kierunku parowozów serii Tw47. W tle widoczna
parowozownia Bytom Karb Wąsk., a w niej lokomotywa Lyd1. Foto:T.
Suchorolski 29.07.77
|
![](images/nastawnia.jpg)
Wnętrze nastawni dysponującej Mc stacji Maciejkowice - największej na
kolejach wąskotorowych Polski i środkowej Europy. Foto: K.Soida VIII.85
|
![koń.jpg (31009 bytes)](images/kon_small1.jpg)
W składnicy węgla w Miasteczku Śląskim
jeszcze w latach 80-tych XX wieku węgiel przeładowywano bezpośrednio na furmanki.
Foto: K.Soida VIII.85
|
![_239_stacja rozbark.jpg (1201210 bytes)](images/_239_stacja_rozbark_small.jpg)
Stacja Bytom Rozbark, po lewej stronie tramwaj linii 6 podąża z Bytomia
do Katowic, w tle wieże wyciągowe KWK Rozbark. Foto: K.Soida VIII.85
|
![_X102.jpg (1002345 bytes)](images/_X102_small.jpg)
W wielu miejscach na sieci wąskotorowej istniały urządzenia przeładunkowe
na transport kolejowy normalnotorowy i samochodowy. Stacja Huta Miasteczko
Śl. Foto: K.Soida VIII.85
|
![_GISZE.jpg (883321 bytes)](images/_GISZE_small.jpg)
Stacja Katowice Szopienice Wąsk. obsługiwała gigantyczny niegdyś
koncern Giesche, później znany jako Huta Metali Nieżelaznych
Szopienice. Foto: K. Soida 1985
|
![](images/155,%20SSW,%2084,%20Soida_small.jpg)
Stacja Siemianowice
Śl. obsługiwała aż do końca jej istnienia KWK "Siemianowice" szyb "Ficinus". Foto: K.Soida 1984
|
![](images/156,%20Paulina,%2007.85,%20Soida_small.jpg)
Stacja Paulina - tu główna linia biegnąca od Bytomia przez
Siemianowice rozdzielała się w kierunku Szopienic i Katowic. Foto: K. Soida 1985
|
![](images/siem-ostuwima%201984_small.jpg)
Szlak Kopalnia Siemianowice-Siemianowice Śl. Wąsk. Foto: J. Halor 1984
|
|
|