Historia do 1990

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe Oberschlesischen Schmalspurbahnen Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Website (C) 1997-2007 Jakub Halor

 

 

Część pierwsza galerii stanowi wybór zdjęć wykonanych od czasów historycznych do roku 1990, który można umownie przyjąć za ostatni rok normalnego funkcjonowania sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych w swym pierwotnym kształcie.
 


Parowozownia na stacji Bytom Karb Wąsk. ok. 1930 roku. Na zdjęciu od lewej parowozy serii T39, T38 i T38N posiadają już numerację Deutsche Reichsbahn.
Foto: C. Berlingrodt (z kolekcji K. Soidy)


Ogromna stacja funkcjonowała w Nowym Bytomiu w pobliżu dzisiejszej Huty "Pokój" - stąd rozchodziły się linie w kierunku Chorzowa, Wirku, Świętochłowic i Zabrza. W ostatnich latach swego istnienia stacja nosiła nazwę Ruda Wsch. Wąsk. Foto: z kolekcji K. Soidy
  


Kolejne zdjęcie z ok. 1940 roku prezentuje parowóz T38 na szlaku w Siemianowicach. Foto: z kolekcji K. Soidy
 

_kanał gliwicki w centrum gliwic z barką 1200.jpg (905486 bytes)
W latach 30-tych XX wieku droga wodna łączyła Zabrze i Gliwice z Odrą. Na nabrzeżu kanału widoczne węglarki wąskotorowe, w tle most, kórym przekracza kanał  główna handlowa ulica Gliwic, dzisiejsza Zwycięstwa.
Foto: z kolekcji K. Soidy
  


Unikalne zdjęcie okolic stacji Katowice Wąsk. ok. 1960 r. Pociąg prowadzony parowozem Tw47 przejżdża przez dzisiejszą ul. Korfantego w pobliżu dzisiejszego "Spodka", przed szlabanem oczekuje interesujący samochodzik - pierwszy na świecie mikrovan, 6-osobowy Fiat 600 Multipla. Foto: archiwum Gazety Wyborczej
 


W latach 70-tych spalinowe lokomotywy Lxd2 stopniowo zastępowały w pracy parowozy Tw47 i Tw53. Stacja Bytom Karb Wąsk. Foto:T. Suchorolski 29.07.77
 


Drużyna biegnie w kierunku parowozów serii Tw47. W tle widoczna parowozownia Bytom Karb Wąsk., a w niej lokomotywa Lyd1. Foto:T. Suchorolski 29.07.77
 


Wnętrze nastawni dysponującej Mc stacji Maciejkowice - największej na kolejach wąskotorowych Polski i środkowej Europy. Foto: K.Soida VIII.85
 

koń.jpg (31009 bytes)
W składnicy węgla w Miasteczku Śląskim jeszcze w latach 80-tych XX wieku węgiel przeładowywano bezpośrednio na furmanki.  Foto: K.Soida VIII.85

_239_stacja rozbark.jpg (1201210 bytes)
Stacja Bytom Rozbark, po lewej stronie tramwaj linii 6 podąża z Bytomia do Katowic, w tle wieże wyciągowe KWK Rozbark. Foto: K.Soida VIII.85
 

_X102.jpg (1002345 bytes)
W wielu miejscach na sieci wąskotorowej istniały urządzenia przeładunkowe na transport kolejowy normalnotorowy i samochodowy. Stacja Huta Miasteczko Śl.  Foto: K.Soida VIII.85
 

_GISZE.jpg (883321 bytes)
Stacja Katowice Szopienice Wąsk. obsługiwała gigantyczny niegdyś koncern Giesche, później znany jako Huta Metali Nieżelaznych Szopienice. Foto: K. Soida 1985
 


Stacja Siemianowice Śl. obsługiwała aż do końca jej istnienia KWK "Siemianowice" szyb "Ficinus". Foto: K.Soida 1984
 


Stacja Paulina - tu główna linia biegnąca od Bytomia przez Siemianowice rozdzielała się w kierunku Szopienic i Katowic. Foto: K. Soida 1985
 


Szlak Kopalnia Siemianowice-Siemianowice Śl. Wąsk. Foto: J. Halor 1984
 

   

Menu Następna