Tekst archiwalny.
W 1999 roku, gdy kończyły się
przewozy towarowe z kopalni Siemianowice, infrastruktura wąskiego toru była
jeszcze w bardzo dobrym
stanie, pozwalającym na pokonanie odcinka z Siemianowic do Rozbarku koleją wąskotorową
w 10 minut (autobus ponad 20 minut). Przed wakacjami w 2002 roku miasto
Siemianowice nie zaangażowało się we wznowienie ruchu turystycznego, zimą
2002/2003 złodzieje rozkradli 80% infrastruktury na szlaku Pole
Pn.-Siemianowice, a resztę w roku 2003. Tę linię można
było ocalić. Teraz na jej odbudowę potrzebaby ponad miliona zlotych.
Założenia
dla odbudowy szlaku Siemianowice-Kopalnia Siemianowice Wąsk.
Zdjęcia
i plan szlaku
Siemianowice-Kopalnia Siemianowice Wąsk.
Założenia
Obecny
końcowy przystanek w Siemianowicach Śl. jest położony niezbyt korzystnie
przy kopalnianym osiedlu Richter. Spora odległość od centrum miasta i większych osiedli powoduje konieczność
dojścia lub dojazdu do przystanku. Pomimo tego, kolejka cieszy się
wielką i stale rosnącą popularnością wśród mieszkańców miasta (przewozy
turystyczne z Siemianowic wzrosły w 1999 roku o ponad 300% w porównaniu
z rokiem 1998). Większość weekendowych "turystów" musi pokonywać drogę do
przystanku po... rozkradzionym szlaku lub ul. Kopalnianą pozbawioną chodników i
pełną ciężarówek. Dzięki odbudowie powstałyby dwa dodatkowe
przystanki Siemianowice Śl. Wąsk. i Siemianowice Osiedle Tuwima, a kolejka
uzyskałaby bezpośrednie skomunikowanie z liniami tramwajowymi 12 i 13 do
Katowic i Chorzowa, a także w kierunku północnych dzielnic miasta i północnych
i wschodnich miast aglomeracji autobusami odjeżdżającymi z Placu Skargi. Dodatkowo niemal 20.000 mieszkańców pobliskich
dzielnic i osiedli znajdzie się w bezpośrednim, 500 metrowym obszarze ciążenia
do tychże przystanków. Dzięki temu sens ekonomiczny miałoby uruchomienie całorocznego
regularnego połączenia pasażerskiego na linii Siemianowice Wąsk-Bytom uzupełniającego
istniejącą komunikacje publiczną.
W pierwszej połowie 1999 roku na spotkaniach z dyrektorem
Zamiejscowego Wydziału Kolei Dojazdowych w Bytomiu, p. Reichlem przedstawiciele
Stowarzyszenia Miłośników Kolei w Katowicach i Fundacji Wieku Pary ustalali
generalne zasady prac ochotników przy odbudowie odcinka Siemianowice przystanek
osobowy (czyli Kopalnia Siemianowice) - Siemianowice Śl. Wąsk. W zakres prac miało
wejść ułożenie około 500 metrów toru i remont kapitalny dalszych 300m
rozkradzionego w ciągu ostatnich lat na zawieszonym dla ruchu od 1995 roku
szlaku Kop.Siemianowice-Siemianowice Śl.. Wąsk-Paulina-Bogucice Wąsk.-Szopienice
Wąsk. Niestety, Polskie Koleje Państwowe nie wywiązały się z obietnicy
dostarczenia materiału torowego pochodzącego z licznych likwidacji i
inicjatywa miłośników chcących wykonać pracę bezpłatnie została
odrzucona.. W ostatniej chwili odwołany został ustalony wcześniej termin
rozpoczęcia prac ze względu na brak podkładów. Koszt nowych podkładów
kolejowych szacowany jest na 50 000 złotych. Na stacji Siemianowice Śl. Wąsk
zakładane było wybudowanie toru objazdowego na 12-14 standardowych wagonów.
Z ubolewaniem należy dodać, iż obecne władze miasta
Siemianowice Śl. są negatywnie ustosunkowane do projektu i nie dostrzegają
istniejących w nim szans dla rozwoju całkowicie podupadłych terenów
poprzemysłowych położonych w dalszym biegu linii kolejowej Siemianowice Śl.
Wąsk.-Katowice Wschodnie. Pomimo, iż ruch samochodowy w mieście na drogach
wylotowych do Katowic i osi Bytków-Michałkowice stwarza
coraz większe problemy, nie
dostrzeżone pozostają oczywiste korzyści z udrożnienia alternatywnego ciągu
komunikacyjnego, który mógłby zapewnić również w niedalekiej przyszłości
regularne i szybkie przewozy pasażerskie, pracownicze i szkolne dla
mieszkańców południowej części śródmieścia Siemianowic, oraz dzielnic
Bytkowa i Michałkowic w kierunkach Bytomia i Bogucic, Zawodzia i Katowic (patrz
projekt dla GKW)
Zdjęcia
archiwalne i aktualne oraz plan odbudowywanego odcinka
W chwili obecnej trasa pociągu
turystycznego przebiega od strony Bytomia (z kier pn-zach) do przystanku przy
ul. Wieczorka. Dalej, przy ul. Kopalnianej znajduje się układ torowy bocznicy
kopalni, który wykorzystywany był do niedawna pociągi ładujące tu węgiel z
taśmociągu oraz pociąg turystyczny jako tor objazdowy. Tor szlakowy biegnie
dalej na południe, ale stopniowo zanikają śruby, szyny kończą się na
wysokości stalowego, nowego (ok.1990) wiaduktu nad ul. Kapicy, dalej już
rozkradziono nawet podkłady. Dalej mamy nasyp wzdłuż ulicy Wróbla i idealne
miejsce na przystanek w miejscu gdzie nasyp przechodzi w wykop (ul. Jagiellońska).
Dalej biegnie on w wykopie aż do ul. Katowickiej (w jeszcze głębszym
wykopie), ponad która przechodzi kolejny wiadukt, tym razem betonowy. Torowisko
biegnie niemal w poziomie pomimo sporej różnicy wzniesień w tej okolicy.
Żółtymi kółkami z cyframi
oznaczono punkty, z których Krzysztof wykonywał zdjęcia kilkanaście lat
temu... Oto one:
|
(1). Słoneczny wrzesień
1985. Od
strony Siemianowic Śl.. Wąsk. parowóz Tw53 prowadzi zbiorczy pociąg
towarowy złożony z wagonów Kdxh (zapewne z blendą cynkową z
Szopienic) oraz węglarek Wddxh i Wh. W tle widoczne zabudowania
kolonii kopalnianej przy ul. Wieczorka, po lewej istniejące po dziś
dzień ogródki działkowe. W takiej okolicy umieszczony jest obecny
końcowy przystanek kolejki w Siemianowicach. Zdjęcia archiwalne
wykonał Krzysztof Soida w 1985 roku, zdjęcia kolorowe wykonane zostały
latem 1999 roku.
|
|
(2) Widok
z nasypu kolejki w stronę KWK Siemianowice, po lewej bloki przy ul.
Wróbla. W głębi widoczny wiadukt nad ul. Kapicy (na nim jeszcze leżały
ostatnio tory). Po prawej stronie nasypu jedna z zabytkowych kamienic
ul. Sobieskiego dawnej Huty Laura (na mapie zaznaczona czerwonym
kolorem. |
|
(3) Osiedle Tuwima i ul.
Jagiellońska. Autor zdjęcia cofnął się około 200 metrów
wstecz od poprzedniej lokacji, na kładkę dla pieszych. Po lewej
widoczne osiedla to ul. Korfantego i Wróbla w pełnej krasie, po prawej
bloki przy ul. Jagiellońskiej. W miejscu, gdzie pociąg z lokomotywą
Lxd2 prowadzi platformy przewidywany jest peron przystanku, przez który
przechodzi będzie chodnik pomiędzy ul Okrężną i Jagiellońską.
Warto podkreślić, ze kilkanaście tysięcy mieszkańców
80-tysiecznych Siemianowic zamieszkuje obszar w promieniu 500 m od
tego przystanku, z 4 okolicznych szkół jest doń zaledwie 100-300 metrów
chodnikiem. Kolejnym atutem jest wydzielone torowisko kolejki, które już
od ul. Wieczorka (Siemianowice Richter) nie przecina żadnego ciągu kołowego
- szybka kolej miejska dla miasta prawie za darmo, odziedziczona po
budowniczych tego szlaku, którzy w 1855 roku ulokowali go na obrzeżu
ówczesnej Huty Laura. |
|
(4) Osiedle Tuwima i ul.
Szkolna. Autor cofa się około 100 metrów wstecz, widzimy teraz kładkę
dla pieszych ponad wąskotorówką, na której stal poprzednio
(wybudowana przez PKP w latach osiemdziesiątych) i bloki przy ul. Okrężnej
po lewej, oraz betonowy budynek przy ul. Szkolnej po prawej. Dzieci z
czterech szkół w pobliżu przystanku na Os. Tuwima mają zapewnione
bezpieczne przejście. Czy
lepiej przerobić te kolejkę na ścieżkę rowerowa, jak planuje
miasto? Przecież wzdłuż toru jest już taka
ścieżka, widać ja po prawej stronie. Nikomu nie będzie przeszkadzać
rower obok wąskotorowego szlaku. Semafor wjazdowy na stację
Siemianowice Śl. niestety ostatnimi czasy zniknął wraz z torami. |
|
(5) Stacja Siemianowice Śl.
Wąsk. usytuowanana była wzdłuż Huty Jedność od niemal półtora
wieku. Po lewej stronie znajduje się szkoła zawodowa i technikum Huty
"Jedność" oraz dojście do przystanków komunikacji
miejskiej - tramwaje 12 i 13 do Chorzowa i Katowic (50 metrów do
przystanku w prawo) oraz autobusy (150 metrów do Pl. Skargi). Autobusy
odjeżdżają w kierunkach centrum i północnych dzielnic
Siemianowic, Piekary Śl., Czeladź, Wojkowice, Będzin, Dąbrowa Górnicza).
Tu odtworzyć trzeba tor objazdowy. Wykonując to zdjęcie autor
zdjęcia obrócił się o 180 stopni i patrzy w stronę dawnych kolonii
przemysłowych Hugo i Paulina, za którymi rozciągają się wysypiska i
hałdy - czyli przyszłe miejsca pod osiedla, markety i nowoczesny przemysł,
a za nimi - 5 kilometrów od tego punktu - Katowice, Bogucice i
Szopienice. Do nich trzeba będzie już za parę lat szybko i sprawnie
dojechać, gdy istniejące drogi zapełnią się samochodami w stopniu
uniemożliwiającym dojazd. Czy władze Siemianowic przełamią bariery
krótkowzroczności narzucone przez umysły zaprzątnięte bieżącymi
sprawami i rozgrywkami? Czy zobaczą, jak kiepski jest układ
komunikacyjny rodem z XIX wieku? Czy wyciągną wnioski z błędów popełnionych
przez zachodnie miasta, które pozbyły się kiedyś ciągów szynowych
i dziś ogromnym nakładem muszą je odtwarzać? Czas pokaże mądrość
lub głupotę naszych samorządowców. |
(C) Jakub Halor, 1999
|