| |
Kolejka
parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie powstała w roku 1957 - ponad
100 lat po uruchomieniu sieci wąskotorowych kolei towarowych w regionie. Odległość
między końcowymi stacjami Wesołe Miasteczko i Przystań wynosi 4,2 km. Trasa
ma bardzo urozmaicony, jak na tak niewielką dlugość, profil - pokonuje róznicę
poziomów 40 metrów, przy łukach o promieniu minimalnym 44 metrów. Pierwotnie,
do roku 1965 szlak miał prześwit 1000mm, a pociągi zestawiano ze zbudowanych
w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym wagonów motorowych (3szt.) i doczepnych
(3szt.). Do obracania "tribek" służyły obrotnice na stacjach końcowych.
stacja Wesołe
Miasteczko, wczesne lata 1970-te, pociąg ze stylizowaną na parowóz WLs75, foto: K.Soida
W 1966 roku tory
kolejki przekuto na 900mm, w związku z wyeksploatowaniem wagonów
motorowych (ich samochodowe silniki pochodziły jeszcze z wojennego demobilu) i
brakiem taboru "metrowego" w centralnie sterowanej
gospodarce... W tymże roku pracę podjął nowy tabor - trzy lokomotywy 2WLs50
i 10 zbudowanych w WPK wagonów letnich. Małe lokomotywy nienajlepiej radziły
sobie na tej trudnej trasie, mającej "górski" profil. Wycofano je w
1973 roku, sprowadzając dwie mocniejsze, bardzo charakterystyczne lokomotywy WLs75, które ufryzowano na
podobieństwo parowozów (na zdjęciach). W 1988 roku zastąpiono je dwoma
zakupionymi w KWK Katowice WLs150, przekutymi z toru 785mm na 900mm przez
Konstal.
Kryzys lat 80-tych XX wieku odbił się niekorzystnie na
sytuacji parku. Na trasę kolejki zaczął wyjeżdżać już tylko jeden pociąg.
Lokomotywy WLs150 sprzedano i zastąpiono
jedną, pracującą do dziś nowoczesną lokomotywką WLP-50 zakupioną w ZNTSiS "Brzesko" w
1994 roku.
Najpiękniejszy punkt widokowy na trasę kolei
parkowej to
wiadukt drogowy na brukowanej czerwoną cegłą drodze wiodącej z Siemianowic-Bytkowa do
Planetarium. Początkowa stacja
Wesołe Miasteczko zlokalizowana jest w pobliżu przystanku tramwajowego (także
"Wesołe Miasteczko") linii
6,11,23 i 41 gwarantując dogodny dojazd z centrum Katowic, Chorzowa i Bytomia.
na szlaku w pobliżu stacji Planetarium, lipiec 2003, foto:
J.Halor
Do końca lat 80-tych
kolej kursowała w takcie półgodzinnym, a na trasę wyjeżdżały dwa pociagi
mijające się na stacji Planetarium. Obecnie kolej parkowa korzysta z
jednej tylko lokomotywy i trzech ocalałych wagonów "niskopodłogowych".
Reszta taboru została przez park zezłomowana. Zimą 2002/2003 złodzieje,
plądrujący bezkarnie i z roku na rok coraz śmielej śląskie szlaki kolejowe, nie
oszczędzili i tej, najmłodszej górnośląskiej wąskotorówki. Skradli niemal
kilometr szlaku, który odbudowany został wiosną z elementów torowiska
zdemontowanych z rejonu pobliskiej, rozkradzionej w znacznym stopniu w tym samym
okresie stacji Bytków Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, zakupionych przez
poprzedniego operatora od Dyrekcji Kolei Dojazdowych PKP w likwidacji.
Kursowanie kolei parkowej wznowiło jednak dopiero Stowarzyszenie Górnośląskich
Kolei Wąskotorowych z dniem 17 lipca 2003, po wycofaniu się poprzedniego
operatora i uzupełnieniu akcesoriów torowych na szlaku, który w ciągu tych kilku
miesięcy złodzieje ponownie nawiedzili. Pociągi kursują od końca kwietnia do
października, odjazdy w ciągu dnia o pełnych godzinach ze stacji Wesołe Miasteczko, a 30 minut po
pełnej godzinie ze stacji Przystań. Kolejka cieszy się dużym
powodzeniem i z pewnością dwa pociągi - przynajmniej w niedziele i święta -
mogłyby znów liczyć na dobrą frekwencję.
Rozkład
jazdy
stacja Przystań, lipiec 2003, foto: J.Halor
stacja Wesołe
Miasteczko, ok. 1960 roku, wagon motorowy, foto: archiwum
stacja Zoo, 1975, widoczny ładny
budynek stacyjny został spalony w roku 1980, foto: z kolekcji Jakuba
Drogosia
Przez pewien czas WLP-50 też posiadała
komin, foto: Jakub Drogoś, 19.07.2001
WLP-50 startuje ze stacji Przystań w
kierunku Wesołego Miasteczka, foto: Jakub Halor, 1.06.2004
|