Na torach 785 mm i nie tylko...

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe Oberschlesischen Schmalspurbahnen Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Website (C) 1997-2007 Jakub Halor


Dni otwarte i specjalny rozkład jazdy Górnośląskich Kolei Wąskotorowych z okazji 170 rocznicy istnienia 5-6 października 2024 - sprawdź na stronie www.sgkw.eu

Aktualności Rozkład jazdy Historia GKW Tabor GKW Fotogalerie Wydawnictwa Dojazd, mapy Dalsze strony Kolej parkowa Linki, podziękowania
    Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW) od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm połączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Ten sam rozstaw szyn miały zakładowe koleje technologiczne dysponujące specjalizowanym taborem. Przez ponad 100 lat górnośląska "rosbanka" zwiększała przewozy i była dochodowa. Pod koniec XX wieku załamaniu uległa gospodarka regionu, oparta na przemyśle ciężkim. Zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wszystkich wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały dużą część rozległej sieci i majątku. W 2002 roku rolę głównego właściciela GKW przejmuje samorząd miasta Bytom, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostaje Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

    Pociągi kursują w sezonie regularną
linią turystyczną Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko Śląskie. Dogodne połączenie centrów górnośląskich miast z miejscami atrakcyjnymi turystycznie zapewniają przystanki ulokowane obok Dolomitów Sportowej Doliny w Bytomiu-Suchej Górze, Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych i Sztolni w Tarnowskich Górach-Reptach i Zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Stacja Bytom Karb Wąskotorowy z lokomotywownią stanowi zaplecze techniczne GKW. XIX-wieczne warsztaty naprawcze kolei wąskotorowych w Bytomiu-Rozbarku są unikalnym w skali światowej zespołem zabytków techniki.
   
    Z dawnej kolei lokalnej Gliwice Trynek-Racibórz, pomimo objęcia całej trasy ochroną prawną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, ocalała jedynie zabytkowa stacja w
Rudach wraz z odcinkiem Stanica-Stodoły, na którym prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny.
   
   
Kolej parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie podlega obecnie przebudowie z rozstawu 900 mm na rozstaw 785 mm, co może umożliwić w przyszłości bezpośrednie powiązanie z GKW.

 
Aktualności ] Rozkład jazdy ] Historia GKW ] Tabor GKW ] Fotogalerie ] Wydawnictwa ] Dojazd, mapy ] Dalsze strony ] Kolej parkowa ] Linki, podziękowania ]

Google
 
Web www.gkw.pl
Ostatnia aktualizacja: 23-07-05. Uwagi proszę kierować do autora