Górnośląskie
Koleje Wąskotorowe (GKW) od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego
w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785
mm połączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji,
służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Ten sam rozstaw szyn
miały zakładowe koleje technologiczne dysponujące specjalizowanym taborem.
Przez ponad 100 lat górnośląska "rosbanka"
zwiększała przewozy i była dochodowa. Pod koniec XX wieku załamaniu uległa
gospodarka regionu, oparta na przemyśle ciężkim. Zarządzające GKW Polskie Koleje
Państwowe utraciły wszystkich wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały dużą
część rozległej sieci i majątku. W 2002 roku rolę głównego właściciela
GKW przejmuje samorząd miasta Bytom, a operatorem ocalałej linii
Bytom-Miasteczko Śl. zostaje
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Pociągi kursują
w sezonie regularną
linią
turystyczną Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko Śląskie.
Dogodne połączenie centrów górnośląskich miast z
miejscami atrakcyjnymi
turystycznie zapewniają przystanki ulokowane obok
Dolomitów
Sportowej Doliny w Bytomiu-Suchej Górze,
Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych i Sztolni w Tarnowskich Górach-Reptach i
Zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Stacja Bytom Karb Wąskotorowy z lokomotywownią
stanowi zaplecze techniczne GKW. XIX-wieczne warsztaty naprawcze kolei
wąskotorowych w Bytomiu-Rozbarku są unikalnym w skali światowej zespołem
zabytków techniki.
Z dawnej kolei
lokalnej Gliwice Trynek-Racibórz, pomimo objęcia całej trasy ochroną prawną przez wojewódzkiego konserwatora
zabytków, ocalała jedynie zabytkowa stacja w
Rudach wraz z odcinkiem Stanica-Stodoły, na
którym prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny.
Kolej
parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku
w Chorzowie podlega obecnie przebudowie z rozstawu 900 mm na rozstaw 785 mm,
co może umożliwić w przyszłości bezpośrednie powiązanie z GKW.
[ Aktualności ] [ Rozkład jazdy ] [ Historia GKW ] [ Tabor GKW ] [ Fotogalerie ] [ Wydawnictwa ] [ Dojazd, mapy ] [ Dalsze strony ] [ Kolej parkowa ] [ Linki, podziękowania ]
Ostatnia
aktualizacja: 23-07-05.
Uwagi
proszę kierować
do autora
|