Górnośląskie koleje wąskotorowe
zostały stworzone głównie do przewozu towarów w centrum aglomeracji. Tam, gdzie
sięgają wąskie tory, możemy być najtańszym, szybkim i niezależnym
od państwowej kolei przewoźnikiem towarów masowych, przewożąc
jednorazowo do 300 ton ładunku w wagonach samowyładowczych i na
platformach. Czynna sieć wąskotorowa obejmuje rozległe tereny miast
Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śl., planowana jest również
odbudowa połączenia Bytomia z Chorzowem i Siemianowicami Śl. W 2001
roku czynne były bocznice kopalń Centrum i Rozbark w Bytomiu, gdzie
wagony ładowane były bezpośrednio z taśmociagów. Czynna była również
składnica węgla w Miasteczku Śląskim i bocznica Elektrowni Chorzów.
Ze względu na budowę przez amerykańskiego inwestora nowego bloku
energetycznego, wymagającego specyficznego, zasiarczonego węgla z daleko
położonych kopalń bocznica wąskotorowa została zlikwidowana, a podległa
wówczas jeszcze PKP górnośląska kolej pozostała bez klientów przewozów
towarowych.
W dyspozycji Stowarzyszenia Górnośląskich
Kolei Wąskotorowych pozostały silne lokomotywy serii Lxd2 i liczny park
wagonowy umożliwiający przewozy rzędu 3000 ton ładunków dziennie w
ramach pozostałej w eksploatacji sieci. Ze względu na nowoczesny tabor
eksploatacja zwartych składów weglarek Wddxhp w transporcie miału węglowego
z kopalń do elektrowni była wielokrotnie tańsza od transportu samochodowego i
znacznie tańsza od transportu koleją normalnotorową PKP. Dodatkową korzyścią
był znikomy poziom kosztów zewnętrznych tej formy transportu, dziesiątki razy
niższy od eksploatacji samochodów ciężarowych w warunkach drogowych
aglomeracji.
|
Wagony
serii Wddxhp służą do transportu ładunków sypkich takich jak węgiel
kamienny, miał węglowy, koks, piasek, tłuczeń itp. Wagony mają możliwość
rozładunku ręcznego przez małe klapy uchylne bądź mechanicznego przez
otwierane boczne burty. Rozładunek mechaniczny wspomaga pochylająca się
na boki, dwudzielna podłoga wagonu. Przestrzeń ładunkowa podzielona
jest przegrodą w połowie długości pudła na dwie jednakowe komory.
Znacznie niższa niż w taborze normalnotorowym wysokość pudła ułatwia
rozładunek i zwiększa bezpieczeństwo w czasie manewrów - wejście na
pomost hamulcowy z poziomu podtorza nie wymaga wysiłku ze strony
manewrowego.
Wybrane dane
techniczno-eksploatacyjne:
Długość wagonu ze zderzakami:
7820mm
Długość podwozia bez zderzaków: 7120mm
Rozstaw czopów skrętu wózków: 3500mm
Szerokość pomieszczenia ładunkowego: 1900mm
Długość pomieszczenia ładunkowego z przegrodą wewnętrzną:
2x3110mm
Wysokość pudła: 1600mm
Wysokość wagonu od główki szyny: 2760mm
Pojemność ładunkowa: 19 metrów sześciennych
Ciężar własny: 8800kg
Ładowność: 17..18 ton
Nacisk na oś: 7,15 tony
Prędkość eksploatacyjna: 40km/h; promień łuku 24m;
Średnica okręgu tocznego kół: 650mm
Hamulec pociągowy pneumatyczny, zespolony systemu Oerlikona
Hamulec ręczny uruchamiany z zadaszonego pomostu z ławką dla
manewrowego
łożyska toczne rolkowe.
|
|
|
Wagony platformy
serii Pddxh zbudowane są na podwoziu o parametrach identycznych z ww. dla
weglarek Wddxhp. Przeznaczeniem ich jest transport podkładów i ładunków
przestrzennych (kostka brukowa, cegły, drewno). Załadunek i rozładunek
umożliwiają otwierane, niskie boczne burty. Powierzchnia ładunkowa ma
stałą, płaską podłogę.
Wybrane wymiary (parametry techn.-eksploatacyjne jak dla Wddxhp)
Powierzchnia ładowna: 11,80 metrów kwadratowych
Długość ładowna: 6220mm
Szerokość ładowna: 1900mm
Ładowność: 17..20 ton
|
|
Wagony kryte serii Kddxh
zbudowane są na podwoziu o parametrach identycznych z ww. dla weglarek
Wddxhp. Przeznaczeniem ich jest transport ładunków wrażliwych na działanie
warunków atmosferycznych, w przeszłości stosowane były do transportu płyt
cynkowych. Załadunek i rozładunek umożliwiają szerokie drzwi boczne
(po 2 pary po każdej stronie) obejmujące swą powierzchnią całe boki
pudła. W odróżnieniu od ww. wagony te nie posiadają hamulca
zespolonego i łożysk tocznych.
Wybrane wymiary (parametry techn.-eksploatacyjne jak dla Wddxhp)
Powierzchnia ładowna: 11,80 metrów kwadratowych
Długość ładowna: 6220mm
Pojemność ładunkowa:
19 metrów sześciennych
Szerokość ładowna: 1900mm
Ładowność: 17 ton |
|
Lokomotywy spalinowe
serii Lxd2 przeznaczone są do ciężkiej pracy liniowej w ruchu towarowym
i pasażerskim. Lokomotywy te, wprowadzane do służby w latach 1967-1985
zastąpiły z sukcesem najcięższe parowozy.
Długość: 10240mm
Silnik: wysokoprężny, o
mocy 450KM (lic. Maybach-Mercedes-Benz) lub 505KM (Wola, lic. Henschel), z
turbosprężarką VTR200 lic. Brown-Boveri; Przekładnia hydrauliczna,
bezstopniowa, lic. Voith
Siła pociągowa: 11000kG
Prędkość techniczna: 40km/h
Hamulec pneumatyczny systemu Knorr
Masa służbowa: 32 tony
Cykl międzynaprawczy (NG) - 720000 km; zapas paliwa: 1500l; zapas piasku:
600kg
Zużycie paliwa w warunkach GKW: praca
manewrowa 8 kg/h, praca pociągowa w zalezności od ciężaru pociągu:
100ton-1,5kg/km; 200ton-2,7kg/km; 300ton-3,4kg/km; 400ton-4,1kg/km
Zdolność trakcyjna: 18km/h z pociągiem o
masie 1100ton na torze poziomym, 40km/h z pociągiem o masie 400ton na
torze poziomym, 16km/h z pociągiem o masie 300ton na wzniesieniu 10
promili, 8km/h z pociągiem o masie 300ton na wzniesieniu 20 promili,
15km/h z pociągiem o masie 100ton na wzniesieniu 30 promili. |
|