Przewozy ładunków

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe Oberschlesischen Schmalspurbahnen Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Website (C) 1997-2007 Jakub Halor

 
Górnośląskie koleje wąskotorowe zostały stworzone głównie do przewozu towarów w centrum aglomeracji. Tam, gdzie sięgają wąskie tory, możemy być najtańszym, szybkim i niezależnym od państwowej kolei przewoźnikiem towarów masowych, przewożąc jednorazowo do 300 ton ładunku w wagonach samowyładowczych i na platformach. Czynna sieć wąskotorowa obejmuje rozległe tereny miast Bytom, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śl., planowana jest również odbudowa połączenia Bytomia z Chorzowem i Siemianowicami Śl. W 2001 roku czynne były bocznice kopalń Centrum i Rozbark w Bytomiu, gdzie wagony ładowane były bezpośrednio z taśmociagów. Czynna była również składnica węgla w Miasteczku Śląskim i bocznica Elektrowni Chorzów. Ze względu na budowę przez amerykańskiego inwestora nowego bloku energetycznego, wymagającego specyficznego, zasiarczonego węgla z daleko położonych kopalń bocznica wąskotorowa została zlikwidowana, a podległa wówczas jeszcze PKP górnośląska kolej pozostała bez klientów przewozów towarowych.

W dyspozycji Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych pozostały silne lokomotywy serii Lxd2 i liczny park wagonowy umożliwiający przewozy rzędu 3000  ton ładunków dziennie w ramach pozostałej w eksploatacji sieci. Ze względu na nowoczesny tabor eksploatacja zwartych składów weglarek Wddxhp w transporcie miału węglowego z kopalń do elektrowni była wielokrotnie tańsza od transportu samochodowego i znacznie tańsza od transportu koleją normalnotorową PKP. Dodatkową korzyścią był znikomy poziom kosztów zewnętrznych tej formy transportu, dziesiątki razy niższy od eksploatacji samochodów ciężarowych w warunkach drogowych aglomeracji.

Wddxh9787.jpg (88554 bytes) Wagony serii Wddxhp służą do transportu ładunków sypkich takich jak węgiel kamienny, miał węglowy, koks, piasek, tłuczeń itp. Wagony mają możliwość rozładunku ręcznego przez małe klapy uchylne bądź mechanicznego przez otwierane boczne burty. Rozładunek mechaniczny wspomaga pochylająca się na boki, dwudzielna podłoga wagonu. Przestrzeń ładunkowa podzielona jest przegrodą w połowie długości pudła na dwie jednakowe komory. Znacznie niższa niż w taborze normalnotorowym wysokość pudła ułatwia rozładunek i zwiększa bezpieczeństwo w czasie manewrów - wejście na pomost hamulcowy z poziomu podtorza nie wymaga wysiłku ze strony manewrowego.

Wybrane dane techniczno-eksploatacyjne:

Długość wagonu ze zderzakami: 7820mm
Długość podwozia bez zderzaków: 7120mm
Rozstaw czopów skrętu wózków: 3500mm
Szerokość pomieszczenia ładunkowego: 1900mm
Długość pomieszczenia  ładunkowego z przegrodą wewnętrzną: 2x3110mm
Wysokość pudła: 1600mm
Wysokość wagonu od główki szyny: 2760mm
Pojemność ładunkowa: 19 metrów sześciennych
Ciężar własny: 8800kg
Ładowność: 17..18 ton
Nacisk na oś: 7,15 tony
Prędkość eksploatacyjna: 40km/h; promień łuku 24m;
Średnica okręgu tocznego kół: 650mm
Hamulec pociągowy pneumatyczny, zespolony systemu Oerlikona
Hamulec ręczny uruchamiany z zadaszonego pomostu z ławką dla manewrowego
 łożyska toczne rolkowe.

 

Wddxh9819.jpg (66955 bytes)
Pddxh7101&7089.jpg (72919 bytes) Wagony platformy serii Pddxh zbudowane są na podwoziu o parametrach identycznych z ww. dla weglarek Wddxhp. Przeznaczeniem ich jest transport podkładów i ładunków przestrzennych (kostka brukowa, cegły, drewno). Załadunek i rozładunek umożliwiają otwierane, niskie boczne burty. Powierzchnia ładunkowa ma stałą, płaską podłogę.

Wybrane wymiary (parametry techn.-eksploatacyjne jak dla Wddxhp)

Powierzchnia ładowna: 11,80 metrów kwadratowych
Długość ładowna: 6220mm
Szerokość ładowna: 1900mm
Ładowność: 17..20 ton
Kddxh8004.jpg (84902 bytes) Wagony kryte serii Kddxh zbudowane są na podwoziu o parametrach identycznych z ww. dla weglarek Wddxhp. Przeznaczeniem ich jest transport ładunków wrażliwych na działanie warunków atmosferycznych, w przeszłości stosowane były do transportu płyt cynkowych. Załadunek i rozładunek umożliwiają szerokie drzwi boczne (po 2 pary po każdej stronie) obejmujące swą powierzchnią całe boki pudła. W odróżnieniu od ww. wagony te nie posiadają hamulca zespolonego i łożysk tocznych.

Wybrane wymiary (parametry techn.-eksploatacyjne jak dla Wddxhp)

Powierzchnia ładowna: 11,80 metrów kwadratowych
Długość ładowna: 6220mm
Pojemność ładunkowa: 19 metrów sześciennych
Szerokość ładowna: 1900mm
Ładowność: 17 ton
KS95-lxd2-366.jpg (175893 bytes) Lokomotywy spalinowe serii Lxd2 przeznaczone są do ciężkiej pracy liniowej w ruchu towarowym i pasażerskim. Lokomotywy te, wprowadzane do służby w latach 1967-1985 zastąpiły z sukcesem najcięższe parowozy. 
Długość: 10240mm
Silnik: wysokoprężny, o mocy 450KM (lic. Maybach-Mercedes-Benz) lub 505KM (Wola, lic. Henschel), z turbosprężarką VTR200 lic. Brown-Boveri; Przekładnia hydrauliczna, bezstopniowa, lic. Voith
Siła pociągowa: 11000kG
Prędkość techniczna: 40km/h
Hamulec pneumatyczny systemu Knorr

Masa służbowa: 32 tony
Cykl międzynaprawczy (NG) - 720000 km; zapas paliwa: 1500l; zapas piasku: 600kg
Zużycie paliwa w warunkach GKW: praca manewrowa 8 kg/h, praca pociągowa w zalezności od ciężaru pociągu: 100ton-1,5kg/km; 200ton-2,7kg/km; 300ton-3,4kg/km; 400ton-4,1kg/km
Zdolność trakcyjna: 18km/h z pociągiem o masie 1100ton na torze poziomym, 40km/h z pociągiem o masie 400ton na torze poziomym, 16km/h z pociągiem o masie 300ton na wzniesieniu 10 promili, 8km/h z pociągiem o masie 300ton na wzniesieniu 20 promili, 15km/h z pociągiem o masie 100ton na wzniesieniu 30 promili.