materiał archiwalny, publikacja marzec 2005
Paweł Cieślar
SKANSEN RUDY
Wprowadzenie
Kalendarium
prac i wydarzeń
Stan
obecny
Tabor
zgromadzony na stacji Rudy
Plany na
przyszłość
Galeria
fotograficzna
Kontakt
Wydawnictwa
Podziękowania
Wprowadzenie
Celem poniższego
opracowania jest przedstawienie zainteresowanym miłośnikom kolei sytuacji
panującej obecnie na szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Planuję również bieżące
uaktualnianie podawanych tu informacji, uzupełnianie w miarę możliwości
galerii fotograficznej oraz informowanie o mających mieć miejsce
ciekawych wydarzeniach. Wszystkich, mających jakiekolwiek uwagi do
prezentowanych poniżej materiałów, lub mogących dodać coś, co umknęło
mojej uwadze, proszę o kontakt: lxd2@interia.pl
Szlak GKW Gliwice-Rudy-Markowice (kolor zielony)
Plan stacji Rudy
w roku 1937
(K.Soida, “Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku” tom I)
Kalendarium
prac i wydarzeń
Poniżej przedstawiam ważniejsze wydarzenia, które miały miejsce na linii
Gliwice-Rudy-Markowice w ciągu ostatnich
kilkunastu lat:
1989 – ostatnia większa
inwestycja na GKW – budowa przystanku osobowego Gliwice Śródmieście
oraz łącznicy umożliwiającej bezpośredni przejazd do stacji Gliwice Trynek.
Przystanek ten był czynny w latach 1990-1991.
1991.11.04 – z awieszenie
ruchu pasażerskiego na odcinku Gliwice Śródmieście-Rudy.
1992.03.31 – zawieszenie ruchu
towarowego na odcinku bocznica kopalni Gliwice-Markowice.
1993.03.01 – wpisanie
linii GKW Gliwice-Markowice do rejestru zabytków i objęcie jej ochroną
konserwatorską.
1993.12.31 – rozwiązanie
umowy bocznicowej z kopalnią Gliwice, praktycznie całkowite zakończenie ruchu
na szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice.
1994.10.08 – przejazd
pociągu specjalnego w składzie Lxd2–364 + 3 Bxhpi z okazji IV Ogólnopolskiego
Zlotu Miłośników Kolei.
1995.05.21 – przejazd
pociągu specjalnego w składzie Lxd2–372 + 3 Bxhpi – ostatni pociąg
na szlaku.
1995 – oficjalne
zawieszenie ruchu na całej linii Gliwice-Rudy-Markowice.
1996 – ostatnia pró ba
zorganizowania przejazdu pociągu specjalnego zakończona niepowodzeniem (za duże
ubytki w torowisku spowodowane kradzieżami).
1996-2001 – masowe
kradzieże na całej linii, w całości rozkradzione zostały odcinki Gliwice Śródmieście-Gliwice
Wąsk., Gliwice Wąsk.-Gliwice Trynek.
1997 – pod budowę nowej
stacji benzynowej koncernu ARAL przy ul. Pszczyńskiej w Gliwicach zajęto część
stacji Gliwice Trynek, zachowując jednakże fragment toru przebiegającego
przez stację benzynową.
1998 – przedłużenie
ul. Konarskiego powoduje zasypanie torowiska wąskotorowego które do tej pory
bezkolizyjnie przecinało całe śródmieście Gliwic. Odcięcie stacji Gliwice
Śródmieście od reszty szlaku.
1993-1999 – okres
"rządów" Tadeusza Popiela na stacji Rudy przekazanej w opiekę
Towarzystwu Miłośników Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej. Niestety,
Towarzystwo nie wykorzystało możliwości przywrócenia ruchu pasażerskiego na
całkowicie przejezdnej (do 1995 roku) linii. Pan Popiel jako prezes Towarzystwa
"zasłynął" z wrogości okazywanej miłośnikom kolei chcącym wejść
na teren stacji oraz całkowitej ignorancji opinii środowiska polskich hobbystów
kolejnictwa i konserwatora zabytków. Zrealizował
swój pomysł z serii "Idee fixe": w 1998 przebudowano parowóz Pw53
kosztem zniszczenia 2 unikatowych parowozów: ostatniego czynnego Tw53, wypożyczonego
Towarzystwu (pojazd jest własnością Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu) i
Px48 darowanego Towarzystwu przez PKP. Drugi z parowozów, po dewastacji,
zostaje bezprawnie sprzedany angielskiemu miłosnikowi.
1999.12 – Pod naciskiem
opinii publicznej Tadeusz Popiel rezygnuje z prezesury Towarzystwa ustępując
miejsca Januszowi Gieruckiemu, etnografowi i muzealnikowi. Katowickie
Stowarzyszenie Milośników Kolei przejmuje w opiekę stację Rudy wraz z całą
infrastrukturą. Rodzi się koncepcja stopniowego odbudowywania rozkradzionego i
zniszczonego szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice.
2000.02.26 – pierwsze
spotkanie miłośników kolei na stacji Rudy, mające na celu m.in. ustalenie
planu prac na przyszłość.
2000.03.04 – pierwszy
przejazd drezyną na odcinku Rudy-Paproć.
2000.03 – intensywne
przywracanie przejezdności szlaku do Paproci oraz tamtejszej mijanki.
2000.04.01 –
nieoficjalny zlot miłośników kolei, jazdy do Paproci składem 2WLs50
+ brankard.
2000.12.09 – na odcinku
Stanica-Rudy-Paproć odbył się przejazd składem WLs180–15 + Bxhpi.
2000 – przez cały ten
rok liczni miłośnicy kolei, przybywający często z odległych rejonów
Polski, wykonali szereg prac, m.in. odkrzaczanie torów, uzupełnianie ubytków,
renowacje taboru, remonty w pomieszczeniach stacyjnych.
2001.01 – prowadzono
prace na odcinku Pilchowice-Stanica (został odkrzaczony odcinek ok. 1 km przed
stacją Stanica).
2001.03 – wstrzymanie
wszelkich prac, opiekę nad stacją Rudy ponownie przejęło (przy obecności
policji) Towarzystwo Miłośników GKW na czele z Januszem Gieruckim, członkowie
Stowarzyszenia Miłośników Kolei zostali wyrzuceni ze skansenu, a prezes SMK Andrzej Cichowicz ma zakaz wstępu na stację.
2001.05 –
wprowadzenie opłaty za wejście na teren skansenu, prace przygotowawcze do
rozpoczęcia przewozów turystycznych.
2001.06 – rozpoczęcie
sezonu przewozów turystycznych na odcinku Rudy-Stanica, przygotowywanie
parowozu Pw53 do uruchomienia.
2001.07 – sezon
turystyczny w pełni, Elektrownia Rybnik rozpatruje możliwość budowy nowej
bocznicy ze stacji Paproć nad Zalew Rybnicki, przemalowanie jednej lokomotywy
Wls180 na kolor żółty, budowa odkrytego wagonu letniego (również w kolorze
żółtym) na historycznym, czteroosiowym podwoziu, pierwsze jazdy parowozu Pw53
(z niesprawną sprężarką).
2001.08.01 – pierwszy
kurs parowozu Pw53 z planowym składem turystycznym.
2002 – przewozy
turystyczne, odrestaurowano 3 węglarki Wddxh (w oryginalnym malowaniu), pocięto
na złom 3 najstarsze zabytkowe, poniemieckie wagony osobowe z lat 20-tych XX
wieku, prowadzone są
prace mające na celu przywrócenie przejezdności odcinka Paproć – skrzyżowanie
z drogą do Rybnika, prowadzone są pewne prace przy parowozie Tw53-2566
(wskazują tylko na renowację zewnętrzną).
Stan obecny
Obecnie całkowicie
przejezdny jest, tak jak 4 lata temu, jedynie krótki odcinek Rudy-Stanica. Na
odcinku tym codziennie w okresie od początku czerwca do końca października
organizowane są planowe przejazdy turystyczne. Czas przejazdu w obie strony
wynosi ok. 30 min. Pociągi wyjeżdżają ze stacji Rudy o godzinach 10.00,
12.00, 14.00 i 16.00, jeśli jest 10 osób chętnych do przejazdu. Możliwe jest
również uruchamianie składów w innych godzinach (min. 10 chętnych) oraz zamówienie
przejazdu dowolnym składem w dowolnym wcześniej ustalonym terminie.
W skansenie dostępne są następujące składy pociągów turystycznych:
Lxd2+Bxhpi, 2Wls50+brankardy oraz Wls180+odkryty wagon letni+brankardy. W soboty
i niedziele pociągi prowadzone są parowozem Pw53.
Aktualny cennik (cena obejmuje wstęp do skansenu oraz przejazd na trasie
Rudy-Stanica-Rudy):
- dorośli 10 zł, dzieci i młodzież 6 zł (skład prowadzony parowozem)
- dorośli 5 zł, dzieci i młodzież 3 zł (skład prowadzony lokomotywą
spalinową).
Przejezdny
teoretycznie jest teoretycznie również szlak Rudy-Paproć, choć jest on nie
podbity.
Ostatnio prowadzone są prace mające na celu przywrócenie przejezdności
odcinka Paproć – skrzyżowanie z drogą rybnicką, jednakże wydaje się
to trochę zastanawiające przy opisanej wyżej sytuacji na odcinku Rudy-Paproć.
Niestety w wyniku nie podjęcia żadnych prac przy odcinku Paproć-Szymocice,
gdzie jeszcze w roku 2001 ubytki wynosiły ok. 15%, stracono szansę na szybkie
przywrócenie przejezdności tego odcinka. Obecnie większość torów na tym
szlaku wskutek licznych kradzieży już nie istnieje. Pomimo deklaracji ludzi
związanych z TMGKW również nic się nie dzieje na odcinku Stanica-Pilchowice,
a szkoda, bo tory na tym szlaku są jeszcze (tylko jak długo?) w sporej części
kompletne.
Pozostałe odcinki linii Gliwice-Rudy-Markowice są w mniejszym lub większym
stopniu zarośnięte, zdewastowane bądź rozkradzione.
Najgorsza sytuacja panuje w centrum Gliwic, gdzie przy przeprowadzanych ostatnio
remontach ulic Konarskiego i Częstochowskiej (zastąpienie wiaduktu
nasypem) nie przewidziano odbudowy linii GKW. Przy obecnym układzie tych ulic
praktycznie niemożliwe jest odbudowanie przystanku Gliwice Śródmieście, który
byłby bardzo cenny dla ewentualnego przyszłego ruchu. Jedynymi pozostałościami
po GKW w centrum Gliwic są obecnie fragmenty torów na skrzyżowaniach z
ulicami Hutniczą, Robotniczą i Kujawską. Na terenie stacji Gliwice Wąsk.
zachowało się trochę podkładów, resztki wagi wagonowej oraz sterta gruzu po
zniszczonej w 2001 roku zabytkowej nastawni. Po śmierci bezdomnego, który ją
na dziko zamieszkiwał, zburzył ją okoliczny tzw. margines społeczny. W dosyć
dobrym stanie znajduje się wiadukt nad rzeką Kłodnicą (odcinek Gliwice Wąsk.-Trynek),
wykorzystywany obecnie przez pieszych oraz samochody (!!!).
Teren stacji Gliwice Trynek to obraz nędzy i rozpaczy: Jeszcze pod koniec 1999
roku torowiska stacji były kompletne, dziś na zrytej ziemi leżą nieliczne
podkłady, całkowity brak torów, a sam zabytkowy budynek stacyjny z magazynem
z muru pruskiego praktycznie nadaje się jedynie do rozbiórki po zniszczeniach
dokonanych przez lokalnych wandali. Jedyne zachowane fragmenty torowisk to
przejazd na ulicy Pszczyńskiej i słynny odcinek na stacji benzynowej.
Na odcinku Gliwice Trynek-Bojków nie ma praktycznie śladu po torach. Budynek
stacyjny Bojków jest zamieszkany, lecz w złym stanie. Zachowane fragmenty
torów to jedynie przejazdy na ulicach Kopalnianej i Bojkowskiej, przy byłym
przystanku osobowym Gliwice Kopalnia.
Również na odcinku Bojków-Nieborowice nie znajdziemy prawie wcale torów.
Jedyne fragmenty jakie znalazłem, to przejazd na ulicy Knurowskiej z niewielkim
odcinkiem w stronę Nieborowic oraz krótki fragment za byłym przystankiem
osobowym Mysia Góra. Wiadukt nad ulicą Rybnicką jest w stanie dosyć
dobrym. Na stacji Nieborowice w roku 2001 tory stacyjne były prawie kompletne,
niestety ostatnio można już zauważyć nowe ubytki. Sam budynek stacyjny jest
zamieszkany i prezentuje się zupełnie dobrze.
Na odcinku Nieborowice-Pilchowice również nie zachowało się zbyt wiele torów,
trochę za stacją Nieborowice oraz odcinek ok. 0,5 km przed stacją Pilchowice.
Natomiast wiadukt nad rzeczką za Nieborowicami jest zupełnie nowy (wykonany
przy okazji budowy wiaduktu drogowego), choć ostatnio zniknęły z niego szyny.
Na stacji Pilchowice tory stacyjne wyglądają na kompletne, a sam budynek
stacyjny jest zamieszkany i w nienajgorszym stanie.
Na odcinku Pilchowice-Stanica znajdziemy już trochę więcej zachowanych odcinków
torów, ale również sporo ubytków. Kompletny jest jedynie fragment ok. 1 km
od stacji Stanica w kierunku Pilchowic.
Odcinek Stanica-Rudy jest jak wiadomo czynny w całości.
Odcinek Rudy-Paproć, przejezdny do lutego 2001 (most na Rudce został
wyremontowany i odebrany w 2000 r.), jest kompletny, ale nie podbity. Były
budynek stacyjny Paproć jest zamieszkany i w całkiem dobrym stanie.
Na odcinku Paproć-Szymocice, jak wspominałem wcześniej, poza krótkim
odcinkiem za stacją Paproć, niestety nie znajdziemy już torów.
Na pozostałej części, czyli odcinku Szymocice-Nędza-Babice-Markowice,
sytuacja jest w miarę podobna i nienajgorsza: zachowane są liczne
fragmenty torów, były budynek stacyjny Nędza jest zamieszkany i w całkiem
dobrym stanie (co prawda nie ma już na nim oznaczenia, ale jest na tyle
charakterystyczny, że łatwo go zauważyć). W Babicach i Markowicach
zachowały się silnie zarośnięte tory stacyjne.
Tabor zgromadzony na stacji Rudy
Na stacji Rudy zgromadzony jest
liczny i bardzo zróżnicowany tabor wąskotorowy. Zapraszam do obejrzenia szczegółowego
zestawienia taboru opracowanego przez Ryszarda Rusaka oraz galerii
fotograficznej przedstawiającej tabor na stacji Rudy.
Zapraszam
również do galerii
fotograficznej przedstawiającej przepiękną
krajobrazowo linię Gliwice Śródmieście/Gliwice Wąsk.-Rudy-Markowice.
Plany na przyszłość
Dalsze prowadzenie
przewozów turystycznych oraz w miarę możliwości (miejmy nadzieję) odbudowa
całej linii Gliwice-Rudy-Markowice. Niestety w chwili obecnej poza krótkim
odcinkiem za stacją Paproć nie są prowadzone żadne prace przywracające
przejezdność na nieczynnych odcinkach. W najbliższej przyszłości możliwe
jest prowadzenie prac niestety jedynie na odcinku od stacji Stanica w kierunku
Pilchowic (stan szyn i podkładów dosyć dobry, choć również trochę ubytków).
Kontakt
Dla wszystkich chcących osobiście zobaczyć zabytkową stację
Rudy oraz tabor na niej zgromadzony poniżej podaję adres:
47-430 Rudy, ul. Szkolna 1, skansen jest czynny codziennie od początku maja do
końca października w godz. 9.00 – 18.00.
Wydawnictwa
Poniżej przedstawiam wykaz publikacji książkowych, w których znajdziemy
wiele informacji o szlaku GKW Gliwice-Rudy-Markowice. Zapraszam również do
działu
wydawnictwa,
w którym poniższe pozycje są bardziej szczegółowo opisane (krótkie
streszczenie, wydawca, cena).
Krzysztof Soida “Kolej Gliwice Trynek–Rudy–Racibórz”
Pozycja
ta stanowi prawdziwą “kopalnię” wiedzy na wymieniony w tytule
temat i jest godna polecenia wszystkim miłośnikom kolei.
UWAGA!
Ostatnie egzemplarze tej książki możliwe
jeszcze do nabycia u autora na giełdzie modelarskiej (każda pierwsza niedziela
miesiąca, Katowice, ul. Dworcowa 2), cena 30 zł.
Krzysztof Soida
“Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku” tom I (historia + mapy i
plany) i III (galeria zdjęciowa)
W pozycji tej,
doskonale znanej wszystkim miłośnikom GKW, znajdziemy wiele informacji z
historii szlaku Gliwice-Rudy-Markowice od początków budowy do roku 1990, plany
wszystkich stacji (tom I) oraz liczne, często unikatowe fotografie (tom III).
Edward Wieczorek “Koleją wąskotorową
do Rud” – przewodnik turystyczny
Pozycja ta obejmuje obszar od Gliwic do Raciborza i opisuje wszystkie
ciekawostki turystyczne, przyrodnicze i kulturalne występujące w terenie.
Podziękowania
Do powstania powyższego
rozdziału wydatnie przyczynili się Grzegorz Kapusta, Mariusz Senderowski,
Ryszard Rusak i Jakub Halor, którym w tym miejscu chciałem podziękować za
pomoc przy opracowywaniu podanych tu informacji i zamieszczeniu ich na
stronach poświęconych GKW.
Zapraszam do wstrząsającej
relacji o Rudach autorstwa Piotrka Chylińskiego na http://www.republika.pl/piottr_tt/
(C) 2001-2002 Paweł Cieślar
|